دانلود پایان نامه ارشد حقوق کودکان متولد از طرق مختلف تلقیح مصنوعی
دانلود پایان نامه ارشد حقوق کودکان متولد از طرق مختلف تلقیح مصنوعی

دانلود پایان نامه ارشد حقوق کودکان متولد از طرق مختلف تلقیح مصنوعی



فهرست مطالب

عنوان مطالب صفحه

1. تلقیح مصنوعی. 2

1-1.تعریف تلقیح مصنوعی. 2

1-2. تاریخچه تلقیح مصنوعی. 3

1-3. دلایل به كارگیری تكنیكهای تلقیح مصنوعی. 6

1-3-1. علل ناباروری مردان. 7

1-3-2. علل ناباروری زنان. 8

1-4 . تكنیكهای جدید در درمان ناباروری. 9

1-4-1. شناخت اصطلاحات پزشكی و علائم اختصاری آنها9

1-4-1-1. اصطلاحات پزشكی. 9

1-4-1-2. علائم اختصاری. 12

1-4-2. تكنیكهای كمكی تولید مثل (A.R.T)13

1-4-2-1. روش باروری در داخل رحم (I.U.I)13

1-4-2-2. روش باروری در لوله آزمایش (I.V.F)13

1-4-2-3. روش زیفت (Z.I.F.T)13

1-4-2-4. روش گیفت (G.I.F.T)14

1-4-2-5. روش (I.C.S.I)14

1-4-2-6-1. اهدای گامت.. 14

1-4-2-6-2. اهدای جنین. 15

1-4-2-6-3. رحم جانشین (جایگزین)15

2. حقوق كودكان. 16

2-1. نسب.. 16

2-1-1. تعریف نسب.. 17

2-1-2. پیدایش نسب.. 18

2-1-3. اقسام نسب.. 20

2-1-3-1. نسب قانونی. 20

2-1-3-2. نسب در حكم قانون. 21

2-1-3-3. نسب غیر قانونی. 22

2-1-3-4. نسب در موارد اختلاف (نسب ناشی از تلقیح مصنوعی)23

2-1-4. طرق اثبات نسب.. 27

2-1-4-1. اماره­ی فراش.. 27

2-1-4-1-1. تعریف اماره ی فراش.. 28

2-1-4-1-2. شرایط اجرای اماره فراش.. 30

2-1- 4- 1-3. اعتبار اماره فراش.. 34

2-1-4-2. دلایل دیگر. 35

2-2. حقوق مالی كودك.. 36

2-2-1. ارث كودك.. 37

2-2-2. نفقه كودك.. 38

2-3. حقوق غیر مالی كودك.. 40

2-3-1. حضانت:40

2-3-1-1. چه كسی در حضانت اولویت دارد و دلایل آن:40

2-3-1-2. شرایط حضانت.. 41

2-3-2. تربیت كودك.. 42

2-3-3. ولایت بر كودك.. 44

2-3-4. محرمیت.. 46

2-3-4-1. قرابت نسبی. 46

2-3-4-2. قرابت سببی. 47

2-3-4-3. قرابت رضاعی. 48

2-4. حقوق معنوی كودك.. 50

2-4-1. حق هویت.. 51

2-4-1-1. حق نامگذاری. 51

2-4-1-2. حق تابعیت.. 52

2-4-2. حق آزادی. 53

2-4-3. حق تمامیت جسم و روان. 53

فصل دوم56

كودكان متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر. 57

1. جواز یا حرمت تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر. 57

1-2. نظرات فقهای امامیه58

1-2-1. جواز لقاح مصنوعی با اسپرم شوهر. 58

1-2-2. حرمت لقاح مصنوعی با اسپرم شوهر. 61

1-3. نظرات فقهای اهل سنت.. 63

1-3-1. جواز تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر. 63

1-3-2. حرمت تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر. 69

1-4-1. باروری بعد از طلاق. 73

1-4-1-1. نظرات فقهای امامیه74

1-4-1-2. نظرات فقهای اهل سنت.. 75

1-4-2. باروری بعد از فوت.. 77

1-4-2-1. نظرات فقهای امامیه78

1-4-2-2. نظرات فقهای اهل سنت.. 81

1-4-3. باروری در ایام عده وفات یا پس از آن. 83

1-4-3-1. باروری در ایام عده وفات.. 84

1-4-3-2. باروری پس از ایام عده وفات.. 84

1-4-4. اسپرم ها یا جنین های منجمد باقی مانده85

2. حقوق كودكان متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر. 87

2-1. نسب كودكان متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر. 87

2-1-1. منشأ انتساب كودك به پدر87

2-1-2. منشاء انتساب كودك به مادر89

2-1-3. از نظر برگزیده90

2-1-4. حقوق تطبیقی و تلقیح با اسپرم شوهر. 92

2-2. حقوق مالی كودكان متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر. 93

2-2-1.توارث كودكان متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر. 93

2-2-1-1. توارث پس از فوت زوج صاحب اسپرم یا طلاق. 94

2-2-2. نفقه كودكان متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر. 95

2-3. حقوق غیر مالی كودكان متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر. 96

2-3-1. حضانت كودكان متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر. 96

2-3-2. تربیت كودكان متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر. 97

2-3-3. ولایت بر كودك متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر. 98

2-3-4. حرمت نكاح کودک متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر. 99

2-4. حقوق معنوی كودك متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم شوهر. 99

2-4-1. حق هویت.. 100

2-4-1-1. حق نامگذاری. 100

2-4-1-2. حق تابعیت.. 100

2-4-2. سایر حقوق معنوی كودك.. 101

فصل سوم103

کودکان متولد از اهدای اسپرم104

1. جواز یا حرمت تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه104

1-1. حرمت تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه110

1-1-1. نظرات فقهای امامیه110

1-1-2. نظرات فقهای اهل سنت.. 115

1-1-3. استدلالاتی پیرامون حرمت تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه121

1-1-3-1. اثبات حرام بودن تلقیح اسپرم بیگانه با استناد به آیات قرآن کریم. 121

1-1-3-2- جمع بندی نظریات مفسران. 125

1-1-3-3. اثبات حرام بودن تلقیح با اسپرم بیگانه با استناد به روایات.. 129

1-1-3-4. اثبات حرام بودن تلقیح اسپرم بیگانه با استناد به علم اخلاق. 134

1-2. جواز تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه135

1-2-1. نظرات موافقین تلقیح با اسپرم بیگانه136

1-2-2. استدلالات موافقین. 138

1-2-3. جمع بندی نظرات موافقین تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه142

1-3- حقوق تطبیقی تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه147

1-3-1. شورای اروپا148

1-3-2- فرانسه148

1-3-3. انگلستان. 149

2- حقوق کودکان متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه150

2-1. نسب کودکان متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه150

2-1-1. پدر بیولوژیک.. 150

2-1-1-1. عدم پیوستگی نَسَبی. 150

2-1-1-2. تفاوت میان موارد (تفصیل)152

2-1-1-2-1. تفصیل میان مشخص و نامشخص بودن دهنده153

2-1-1-2-2. تفصیل میان دانستن و ندانستن دهنده154

2-1-1-3. پیوستگی نَسَبی ه156

2-1-2- پدر قانونی. 158

2-1-2-1.عدم پیوستگی نَسَبی. 158

2-1-2-2. پیوستگی ظاهری. 159

2-1-3. مادر161

2-1-3-1. تفصيل ميان دانستن و ندانستن. 162

2-1-3-2. پيوستگي نسبي. 164

2-2. حقوق مالی کودک.. 164

2-2-1. توارث.. 164

2-2-2. نفقه کودک.. 168

2-2-2-1. نفقه کودک متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه168

2-2-2-2. نفقه ابوین کودک متولد از تلقیح مصنوعی با اسپرم بیگانه172

2 – 3. حقوق غیر مالی کودک.. 172

2-3-1. حضانت کودک.. 173

2-3-2. تربيت كودك.. 175

2-3-3. ولايت كودك.. 178

2-3-4. حرمت نكاح. 180

2-3-4-1. حرمت يا جواز نكاح با صاحب تخمك.. 180

2-3-4-2. حرمت يا جواز نكاح با صاحب اسپرم182

2-3-4-3. جواز يا حرمت نكاح با شوهر مادر183

2-4. حقوق معنوی کودک.. 185

2-4-1. حق هویت.. 185

2-4-1-1. حق کودکان در شناسایی والدین واقعی شان (حق دانستن)186

2-4-1-2- تابعیت کودک.. 192

2-4-2. حق تمامیت جسم و روان. 194

2-4-2-1. ارزیابی اهدا کننده194

2-4-2-1-1. ارزیابی اهدا کننده از نظر جسمانی. 195

2-4-2-1-2. ارزیابی اهداکننده از نظر روانی، اجتماعی و...196

2-4-3. حق كودك در اقامة دعوي مسئوليت مدني. 197

2-4-3-1. مسئوليت مدني پزشك در مقابل كودك.. 200

2-4-3-2. مسئوليت مدني اهداء كنندة گامت در مقابل كودك.. 205

فصل چهارم213

کودکان متولد از مادر جانشین (رحم جایگزین)214

1. رحم جایگزین از منظر علمی و دینی. 215

1-1. رحم جایگزین: تعریف، انواع و ضرورت استفاده از آن از منظر علمی پزشکی.215

1-1-1. تعریف و تاریخچۀ رحم جایگزین. 215

1-1-2. انواع رحم جایگزین. 215

1-1-3. ضرورت استفاده از رحم جایگزین. 218

1-2. رحم جایگزین (مادر جانشین) از منظر علمای فقه218

1-2-1. رحم جایگزین از منظر فقهای امامیه219

1-2-2. رحم جایگزین (مادر جانشین) از منظر فقهای اهل سنت.. 221

1-2-3. رحم جایگزین از منظر پارهای از حقوقدانان. 227

1-2-4. جواز یا حرمت رحم جایگزین (مادر جانشین) از منظر قانون. 230

1-2-4-1. جواز انتقال جنین به رحم مادر جانشین. 230

1-2-4-2. حرمت انتقال جنین به رحم مادر جانشین. 232

1-2-4-3. نظر برگزیده233

2. حقوق کودکان متولد از رحم جایگزین( مادر جانشین)235

2-1. نسب کودک متولد از مادر جانشین. 236

2-1-1. نسب و خانواده237

2-1-1-1. تحقق نسب در خانواده237

2-1-1-2. تحقق نسب در خارج از خانواده237

2-1-2. نسب پدری. 238

2-1-3. نسب مادری «مادر کیست؟» (توالد بدون عشق)241

2-1-3-1.مادر از دیدگاه آیات قرآن. 241

2-1-3-2. مادر ژنتیکی، مادر قانونی است.. 246

2-1-3-3. مادر جانشین، مادر قانونی است.. 248

2-1-3-4. طفل دارای دو مادر قانونی است.. 251

2-1-3-5. نظر نگارنده ***. 251

2-2. حقوق مالی کودک.. 252

2-2-1. توارث در حالتی مادر جانشین (کامل)252

2-2-1-1. توارث بین کودک و پدر252

2-2-1-2.توارث بین کودک و مادر حکمی. 253

2-2-1-3. توارث بین کودک و مادر جانشین:253

2-2-1-4. توارث بین کودک و هر دو مادر (حکمی و جانشینی)254

2-2-2. نفقه کودک متولد از مادر جانشین. 255

2-2-2-1. نفقه کودک در دوران حاملگی:255

2-2-2-2. نفقۀ کودک در دوران شیرخوارگی:257

2-2-2-3. نفقه کودک در دوران بعد از شیرخوارگی. 257

2-3. حقوق غیرمالی کودک متولد از مادر جانشین. 260

2-3-1. حضانت کودک متولد از مادر جانشین. 260

2-3-2. تربیت کودک متولد از مادر جانشین. 261

2-3-3. ولایت بر کودک متولد از مادر جانشین:262

2-3-4. حرمت نکاح با کودک متولد از مادر جانشین. 263

2-4. حقوق معنوی کودک متولد از مادر جانشین. 268

2-4-1. حق هویت.. 269

2-4-1-1. حق دانستن. 269

2-4-1-2. حق تابعیت.. 270

2-4-2. حق تمامیت جسمانی و روانی کودک.. 271

2-4-2-1. ارزیابی زوج نابارور271

2-4-2-2. بررسی بانوی صاحب رحم. 272

فصل پنجم. 275

کودکان متولد از تلقیح مصنوعی به طریقه اهدا تخمک.. 276

1. حرمت یا جواز اهدای تخمک.. 278

1-1.اهدای تخمک از منظر فقهای امامیه279

1-2.اهدای تخمک از منظر فقهای اهل سنت.. 281

1-3.اهدا تخمک از منظر سایر ادیان. 282

1-4. حالات مختلف اهدای تخمک.. 283

1-4-1. وضعيت اهداء تخمك با استفاده از تخمك همسر دوم283

1-4-2. وضعيت اهداء تخمك با استفاده از تخمك زن بيگانه285

2. حقوق کودکان متولد از طریقه اهدای تخمک.. 287

2-1. نسب کودک متولد از اهدای تخمک.. 287

2-1-1. پدر287

2-1-2. اهدا كننده تخمك.. 288

2-1-3. مادر حكمي. 288

2-1-3-1. پيوستگي نَسَبي. 289

2-1-3-2. عدم پيوستگي نسبي. 291

2-2. حقوق مالی کودک.. 291

2-2-1. توارث.. 292

2-2-2. نفقه293

2-3. حقوق غیر مالی کودک متولد از اهدای تخمک.. 294

2-3-1.حضانت.. 294

2-3-2. تربیت.. 295

2-3-3. ولایت قهری. 296

2-3-4. حرمت نکاح. 297

2-4. حقوق معنوی کودک.. 298

2-4-1. حق هویت.. 298

2-4-1-1. حق کودک در شناسایی والدین واقعی. 298

2-4-1-2. تابعیت کودک.. 303

2-4-2. حق تمامیت جسم و روان. 304

2-4-3. حق کودک در اقامه مسئولیت مدنی. 305

فصل ششم. 306

کودکان متولد از اهدای جنین. 307

1. تعریف و ماهیت انتقال جنین. 309

1-1. اهدای جنین از منظر علم پزشکی. 310

1-3. جواز یا حرمت انتقال جنین. 311

1-3-1. نظرات فقهای امامیه311

1-3-2. نظرات فقهای اهل سنت.. 314

2. حقوق کودکان متولد از اهدای جنین. 315

2-1. نسب کودک متولد از اهدای جنین. 319

2-1-1. نسب کودک متولد از اهدای جنین در حقوق خارجی. 320

2-1-1-2- انگلستان قانون (HF&EA) جنین شناسی و تلقیح انسانی. 320

2-2. حقوق مالی کودک متولد از اهدای جنین. 323

2-2-1. ارث.. 324

2-2-2.نفقه326

2-3. حقوق غیرمالی کودک متولد از اهدای جنین. 327

2-3-1. حضانت.. 327

2-3-2. تربیت.. 330

2-3-3. ولایت قهری. 331

2-3-4. حرمت نکاح. 332

2-4. حقوق معنوی کودک متولد از اهدای جنین. 335

2-4-1. حق هویت.. 335

2-4-1-1- حق دانستن. 336

2-4-1-2. تابعیت کودک.. 337

2-4-2. حق تمامیت جسمانی و روانی. 337

2-4-2-1. سلامت جسمانی، روانی اهداکنندگان جنین. 338

2-4-2-2. سلامت جسمانی و روانی و اخلاقی متقاضیان جنین. 339

2-4-3. حق طفل برای فرزند مشروع بودن. 344

2-5. نقدی بر قانون نحوۀ اهدای جنین در قیاس با قانون حمایت از کودکان بدون سرپرست:349

فصل اول

كلیات

1. تلقیح مصنوعی:

تولد کودکی که قسمتی از راه پیدایش خود را در خارج از مسیر طبیعی پیموده است،ترکیب اسپرم با تخمک در خارج از رحم،پرورش کودک تا مدت معینی در داخل لولۀ آزمایش،انتقال جنین به رحم زن صاحب تخمک یا زن ثالث، استفاده از جنین های اهدایی توسط زوجین نابارور و ... مسائل حقوقی خاصی را مطرح می­کنند که هیچ گونه سابقه ای در نظام حقوقی کشور ما نداشته و اصول و قواعد فعلی حقوق قادر به پاسخ گویی به آنها نیست. در مجموعه های قوانین و نوشته های حقوقی اثری از این مسائل یافت نمی­شود و رویۀ قضایی روشنی در این زمینه وجود ندارد. از آن جهت که اداره و تنظیم این پدیده ها بوسیلۀ مقررات برای پایداری نظم جامعه ضروری است،دانش حقوق ناگزیر است همراه این مسائل نوظهور گام بردارد و یا حداقل چون سایه ای آنها را دنبال کند.(شهیدی،م.،وضعیت حقوقی کودک آزمایشگاهی،1380: 135)

1-1. تعریف تلقیح مصنوعی:

تلقیح مصنوعی از دو واژه تلقیح و مصنوعی تشكیل شده كه هر كدام معنای مستقلی دارند. تلقیح در لغت به معنای باردار كردن و لقاح به معنای باردار شدن است (منظور الافریقی المصری، م.، لسان العرب ج 5، 1997 م: 512 و معین، م.، فرهنگ فارسی ج 1، 1371: 449). لغت تلقیح از باب تفعیل و ثلاثی مجرد آن لقح است و لقح به معنای آبستن كردن و لقح به معنای آبستن شدن جنس مؤنث می­باشد (افراد البستانی، ف.، فرهنگ عربی به فارسی، 1371: 507). واژه مصنوعی هم در لغت به معنای ساختگی و در برابر امر طبیعی آمده است.

مفهوم اصطلاحی تلقیح نیز در راستای معنای لغوی آن به صور گوناگون بیان شده است: “ تلقیح عبارت است از ریختن نطفه در رحم زن بدون آمیزش” (حرم پناهی، م.، تلقیح مصنوعی، 1380: 85) “ تلقیح اصطلاحاً عبارت است از داخل كردن اسپرم مرد در رحم زن به وسیله آلات پزشكی یا هر وسیله دیگری غیر از مقاربت و نزدیكی” (علوی قزوینی، ع.، آثار حقوقی تلقیح مصنوعی انسان، 1380: 180) و اماّ در ارائه تعریف حقوقی از تلقیح مصنوعی می­توان گفت از آنجا كه علم حقوق در برخورد با اصطلاحات غیر حقوقی اقدام به پذیرش معانی مزبور در عرف عام و یا خاص می­نماید. لاجرم تلقیح مصنوعی از منظر حقوقی عبارت است از بارور كردن جنس مؤنث اعم از حیوان یا انسان از راه وارد كردن اسپرماتوزوئید در رحم حیوان یا انسان ماده با وسایل مصنوعی بدون اینكه عمل مقاربت صورت گیرد.

1-2. تاریخچه تلقیح مصنوعی

بشر از آغاز خلقت با مسئله فرزند دار شدن رو به رو بوده است و قرآن در موارد مختلف به دارا شدن فرزند از راه­های غیر طبیعی اشاره كرده است. نمونه آن نازا بودن همسر حضرت ابراهیم (سارا) و فرزند دار شدن زكریا در سن پیری می­باشد مانند آیات 2 تا 11 سوره مریم و همچنین آیات 17 تا 23 سوره مریم كه در مورد تولد حضرت عیسی (ع) می­باشد.

قابل ذكر است كه مسئله تلقیح ابتدا در حیوانات اهلی و به منظور اصلاح نژاد و یا تكثیر نسل به كار می­رفت در آغاز این كار را یكی از دانشمندان آلمانی به نامLudwing Jacobiدر سال 1765 میلادی روی ماهیها انجام داد. چند سال بعد یك دانشمند و كشیش ایتالیایی به نام پروفسور Spalanzoni تلقیح را روی سگها آزمایش كرد و نتیجه مثبت گرفت و بالاخره در اواخر قرن نوزدهم، یكی از دانشمندان روسی بنام john Hunterتلقیح مصنوعی در حیوانات چهارپا را عملی ساخت كه این روش فعلاً نیز مورد استفاده قرار می­گیرد. به دنبال موفقیت این آزمایش­ها در حیوانات، دامنه تلقیح مصنوعی به انسانها نیز سرایت نمود و این آزمایش­ها در مورد انسان، در كشورهای مختلف از قبیل فرانسه و انگلستان به اجراء درآمد. یك دانشمند انگلیسی به نام Elielva در سال 1799 میلادی گزارشی در این زمینه به دولت انگلستان داد. در فرانسه نیز ده مورد تلقیح مصنوعی در زنان انجام گرفته كه قدیمی ترین آنها را مربوط به سال 1838 میلادی دانسته اند. ده سال بعد یكی از دانشمندان فرانسوی موسوم به Cerard گزارش داد كه از 72 زنی كه تلقیح مصنوعی شده اند 41 نفر آنها از این طریق باردار گردیده­اند و تقریباً از سال 1914 میلادی موضوع تلقیح مصنوعی كاملاً توجه پزشكان و علما را به خود معطوف داشت. در سال 1914 میلادی یكی از پزشكان انگلیسی مقیم مصر موسوم به دكتر جامیسون (Jamison) شنیده بود كه در میان بدویان طریقه­ای برای معالجه زنان عقیم وجود دارد كه گاه منجر به آبستن زنها و گاهی منتهی به فوت آنان می­گردد. این موضوع، نظر پزشك مزبور را به خود جلب كرد و در اثر بررسی دریافت كه زنان بدوی به قطعه­ای از پشم افسون می­خوانند و بعد آن را به زنان نازا می­دهند تا به رحم خود بمالند و معتقد بودند كه زن حامله می­شود یا می­میرد. این پزشك پس از تحقیقات بیشتر دریافت كه زنان بدوی پشم را به نطفه مردان آغشته و سپس آن را به زن عقیم می­دهند تا استعمال نماید. كه علاوه بر نطفه مقدار زیادی میكروب­های مضر موجود در پشم وارد رحم زن می­گردد و اگر زن بنیه قوی داشت در مقابل میكروبهای مقاومت می­كرد والا از پای در می­آمد و تلف می­شد.

دكتر جامیسون پس از خاتمه جنگ جهانی اول به انگلستان مراجعت كرد و درصدد برآمد به وسیله تلقیح مصنوعی كه قبلا آزمایش شده بود و بدویان و صحرانشینان نیز به عنوان ورد و جادو از آن استفاده می­كردند از راه صحیح علمی هزاران زن را كه آرزوی مادر شدن داشتند را بارور كند و به وسیله لوله آزمایش نطفه مرد را به رحم زن منتقل نماید تا بدین وسیله خانواده­های زیادی را كه از نداشتن فرزند تهدید به نابودی و متلاشی شدن می­گردیدند نجات دهد. و از این رهگذر گاهی به علت بی ثمر بودن منی شوهر از نطفه مردان بیگانه استفاده می­نمود. رواج تلقیح مصنوعی در انگلستان و هجوم زنان بی فرزند به بیمارستان های ارزان موجب شد كه موضوع تلقیح مصنوعی در مجلس عوام انگلستان مطرح و وزیر بهداری وقت استیضاح و دولت تخطئه گردد، كه چرا تولد این گونه اطفال را مانند سایر اطفال شرعی و قانونی به ثبت می­رسانند.

با وجود اعتراضات مذكور از تلقیح مصنوعی جلوگیری نشد و امروزه در انگلستان اطفال ناشی از تلقیح مصنوعی بطور چشم­گیر مشاهده می­گردند. در بعضی از ممالك جهان موضوع تلقیح مصنوعی موجب اعتراض شدید مردم به دولت گردید. به عنوان مثال در كشور ایتالیا و در شهر واتیكان پاپ رهبر كاتولیك­های جهان تلقیح مصنوعی را تحریم كرد ولی در بعضی كشورهای اروپائی و آمریكائی آن را مباح دانسته­اند. چنانچه پزشكان فرانسوی در صورت توافق زن و شوهر اقدام به تلقیح مصنوعی می­نمایند. در احكام اسلام، موضوع تلقیح مصنوعی به ترتیبی كه امروز از جهت علمی و عملی مطرح است، سابقه نداشته است. بنابراین، عنوان تلقیح مصنوعی را در متون و منابع فقهی اسلامی و در احادیث و روایات نمی­توان یافت و تنها مورد حامل شدن زن از طریق غیر طبیعی همان مساحقه است كه بیشترین مشابهت را با تلقیح مصنوعی دارد. كه در بحث های آتی به تفصیل پیرامون آن سخن خواهیم گفت. (صمدی اهری، م.، وضع حقوقی نسب ناشی از تلقیح مصنوعی در حقوق ایران و اسلام، 1382: 19-17) و در آخر تاریخچه تلقیح مصنوعی در كشورمان است كه به هشتم دی ماه 1369 بر می­گردد و بدین ترتیب اولین كودك آزمایشگاهی ایرانی در بیمارستان افشار دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد بدنیا آمد.

1-3. دلایل به كارگیری تكنیك­های تلقیح مصنوعی

باروری، عملی بسیار پیچیده است كه باید در محدوده­ی زمانی مشخصی صورت گیرد. از منظر پزشكی اسپرم مرد همیشه آماده برای باروری تخمك است. ولی تخمك زن پس از هر دوره تخمك گذاری فقط در محدوده­ی زمانی 12 تا 24 ساعت پس از آزاد شدن قابل باروری است. بنابراین لقاح طبیعی زمانی اتفاق می­افتد كه زن یك یا تعداد بیشتری تخمك سالم بالغ را آزاد ساخته و این تخمك­ها با اسپرم سالم و بالغ مرد تركیب شود، در این راستا وظیفه­ی دستگاه تناسلی زن، فراهم نمودن محیط مناسبی برای حركت اسپرم در مخاط داخلی دستگاه تناسلی و رسیدن به لوله­های فالوپ و در نهایت لقاح با تخمك است.

در نتیجه با توجه به مطالب گفته شده لقاح و به دنبال آن حاملگی طبیعی، در صورت حضور پنج معیار امكانپذیر است:

1- یك یا چند تخمك سالم و بالغ در زمان مناسب و در ارتباط با محیط هورمونی مناسب، آزاد و رها شوند.

2- اسپرم سالم، قوی، فعال و بالغ در داخل یا نزدیك رحم زن و در حوالی زمان تخمك گذاری وجود داشته باشد.

3- محیط فیزیكی و شیمیایی لازم برای عبور اسپرم و قابلیت بخشیدن به اسپرم در ناحیه تناسلی زن فراهم گردد.

4- لوله­های رحمی (فالوپ) سالم و باز، توانایی لازم را برای عبور مناسب اسپرم و تخمك فراهم آورد.

5- رحم سالم و بدون نقص (بدون تومورهای فیبروئیدی پولیپپ، رحم دو شاخه و همچنین وجود لایه ی آندومتریوم با ضخامت كافی و سالم) برای شكل­گیری مناسب و لانه گزینی جنین ضروری است. (آخوندی، م م؛ صادقی، ‌م ر.، ضرورت به كارگیری تكنیك های باروری كمكی و تولید مثل انسان، 1380: 27 و 28)

در عین حال با توجه به مطالب ذكر شده باید خاطر نشان ساخت تقریباً 15 درصد زوجین با بیماری تحت عنوان “نازایی” مواجه­اند كه این آمارها نیز روز به روز در حال افزایش است.

در تعریفی كه پزشكان ارائه می­دهند "نازایی عبارت است عدم توانایی در حاملگی بعد از یك سال نزدیكی فعال زوجین، بدون استفاده از وسایل جلوگیری كننده از حاملگی "(غفاری، م.، روشهای پیشرفته در درمان نازایی، 1380: 7)

برای پی بردن به علل نازایی باید زوجین به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرند. علل نازایی به طور عمده به دو فاكتور زنانه و مردانه تقسیم می­شود اگرچه پاره­ای از عوامل نیز مشترك ما بین زنان و مردان هستند همچون افزایش سن و گذشت دوره باروری، صدمات ناشی از داروهای الكلی و مواد مخدر، شیمی درمانی و رادیو تراپی، سموم شیمیایی و عوامل محیطی

1-3-1. علل ناباروری مردان

انسداد مجاری انتقال دهنده اسپرم یكی از علل شایع ناباروری در مردان است، انسداد كامل ممكن است یا به دلیل ابتلا به بیماریهایی باشد كه از طریق ارتباط جنسی منتقل می­شود یا وازكتومی. از علل دیگر نازایی در مردان واریكوسل است. واریكوسل به معنی جمع شدن خون در سیاهرگ­های مستع شده در اطراف بیضه­هاست كه به واسطه­ی افزایش درجه حرارت در ناحیه­ی اسكروتوم و بیضه ها به وجود می­آید و تولید اسپرم طبیعی و فعال را مختل می­كند.

در برخی موارد نادر بیماریهای ارثی، رشد غیر طبیعی بیضه­ها یا لوله­های انتقال دهنده­ی منی، داروهای خاص یا مواد شیمیایی محیطی و هم چنین شیمی درمانی در سرطان­ها نیز باعث جلوگیری از تولید یا نقص در عملكرد اسپرم می­شود.

گاهی نیز تولید اسپرم ممكن است در مرد ناكافی باشد و در نتیجه، اسپرم ها نتوانند خود را از موانع شمرده شده عبور دهند، گاهی نیز بیشتر اسپرم­هایی كه در مردان تولید می­شود، ناهنجارند و نمی­توانند تخمك را بارور كنند، كه در نتیجه حالت عقیمی پیش می­آید.

1-3-2. علل ناباروری زنان

ناباروری در زنان دلایل مختلفی دارد كه از میان آنها می­توان به دلایل ذیل اشاره نمود:

شایع ترین علت نازایی زنان صدمات وارده بر لوله­های رحمی (فالوپ) است كه منجر به انسداد آن شده در نتیجه مانع از پیوستن اسپرم و تخمك می­شود.

علاوه بر آن بیشتر علل نازایی زنان در وجود عواملی است كه از رسیدن اسپرم ها به ثلث بالایی لوله­ی تخم­بر جلوگیری می­كنند. مثلاً ترشحات دستگاه تناسلی بعضی از زنان، برای اسپرم بسیار نامناسب است و در بعضی موارد، تقریباً تمام اسپرم­ها در هنگام مواجه شدن با این مایعات می­میرند. از جمله موانع دیگر، باید به بدشكلی گردن رحم، ترشح مخاط گردن رحم كه كشنده ی اسپرم می­باشد، بد شكلی رحم و گرفتگی مسیر یك یا هر دو لوله ی تخم­بر اشاره كرد.

همچنین نازایی ممكن است ناشی از صدمه و آسیب به تخمدان­ها باشد. گاهی وضعیت هورمونی رحم و تخمدان طبیعی است و تخمك به اندازه كافی رشد كرده است، اما تخمدان امكان آزاد سازی تخمك را ندارد. مثلاً به دلیل صدماتی كه ذكر شد یا ضخامت دیواره­ی فولیكول تخمدان، تخمك در داخل فولیكول به دام افتاده و امكان آزاد سازی آن مهیا نمی­شود.


تعداد صفحات:384

متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه) و ممکن است به دلیل انتقال به صفحه وب بعضی کلمات و جداول و اشکال پراکنده شده یا در صفحه قرار نگرفته باشد که در فایل دانلودی متن کامل و بدون پراکندگی با فرمت وردwordکه قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است.

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

25_1525451676_7986_2365_1795.zip0.33 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 82,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت