دانلود پایان نامه کاشناسی ادبیات بررسی آثار و زندگینامه دکترقیصر امین پور
دانلود پایان نامه کاشناسی ادبیات بررسی آثار و زندگینامه دکترقیصر امین پور

دانلود پایان نامه کاشناسی ادبیات بررسی آثار و زندگینامه دکترقیصر امین پور


فهرست مطالب

مقدّمه.......................................................................................................... 1

اهمیّت تحقیق.......................................................................... 2

اهداف تحقیق.................................................................................... 2

روش تحقیق.............................................................................................................. 3

پیشینه ی تحقیق................................................................................................... 3

فصل اوّل : تعریف نقد

1-1 نقد چیست ؟................................................................................................ 4

2-1 نقد ادبی.......................................................................................................... 7

3-1 نقد ادبی ایران و جهان................................................................................................................................. 9

پی نوشت های فصل اوّل................................................................................................................................. 19

فصل دوّم : معرّفی قیصر امین پور

1-2 زندگی نامه ی قیصر امین پور................................................................................................................... 20

2-2 دوره ی اوّل شاعری قیصر ( دهه ی اوّل )............................................................................................. 23

3-2 دوره ی دوّم شاعری قیصر ( دهه ی دوّم )............................................................................................ 45

4-2 دوران سوّم شاعری قیصر ( دهه ی سوّم )............................................................................................. 53

5-2 دوران کمال شاعر.......................................................................................................................................... 59

6-2 اوضاع سیاسی و اجتماعی در دهه ی اوّل.............................................................................................. 66

7-2 تأثیر اوضاع سیاسی و اجتماعی بر ادبیّات............................................................................................. 70

8-2 شعر مقاومت و ویژگی های آن ................................................................................................................ 74

9-2 قیصر و شعر مقاومت.................................................................................................................................... 81

10-2شعر آیینی و ویژگی های آن.................................................................................................................... 87

11-2 قیصر و شعر آیینی.................................................................................................................................... 91

12-2 تحوّل در شعر قیصر................................................................................................................................... 98

13-2 تحوّل در قالب و فرم ( فضای بیرونی شعر )....................................................................................... 103

14-2 تحوّل در محتوا و مضمون ( فضای درونی شهر ).............................................................................. 112

پی نوشت های فصل دوّم................................................................................................................................. 123

فصل سوّم : ویژگی های سبکی شاعر

1-3 لغات و ترکیبات............................................................................................................................................. 124

2-3 کنایه ها و اصلاحات عامیانه در شعر....................................................................................................... 182

3-3 طنزهای با محتوا................................................................................. 199

4-3 گوناگونی موضوعات................................................................................ 210

5-3 مضمون بکر.............................................................................................. 273

6-3 وزن ریتمیک در شعر................................................................................................................................... 279

7-3 استفاده از قالب های مُدرن......................................................................................................................... 283

8-3 استفاده از آیات و روایات............................................................................................................................. 290

9-3 نحوه ی نگرش.................................................................................................... 299

10-3 نوستالوژی در شعر قیصر.......................................................................................................................... 306

11-3 اگزیستانسیالیستی دینی در شعر قیصر............................................................................................... 315

12-3 عینیّت و ذهنیّت در شعر قیصر............................................................................................................. 322

پی نوشت های فصل سوّم......................................................................................................... 328

فصل چهارم : صور خیال در شعر قیصر

1-4 استعاره و تشبیه در شعر قیصر.................................................................................................................. 329

2-4 تکرار در شعر قیصر....................................................................................................................................... 338

3-4 تکرار در مجموعه ی تنفّس صبح و در کوچه آفتاب.......................................................................... 338

4-4 تکرار در مجموعه ی آینه های ناگهان..................................................................................................... 342

5-4 تکرار در مجموعه ی گلهای........................................................................................................................ 353

6-4- تکرار در مجموعه ی دستور زبان عشق................................................................................................ 358

7-4 تکرار آوایی در شعر قیصر........................................................................................................................... 361

8-4 ایهام و لکنت آرایی ایهام در شعر قیصر.................................................................................................. 379

9-4 تضمین در شعر قیصر.................................................................................................................................. 389

10-4 عنصر رنگ آمیزی در شعر قیصر........................................................................................................... 397

پی نوشت های فصل چهارم........................................................................................................................... 418

فصل پنجم : مقایسه ی شعر قیصر با سهراب

1-5 سهراب سپهری........................................................................................... 419

2-5اختلاف اساسی در محتوای شعر قیصر و سهراب................................................................................ 426

3-5 اشتراک اساسی در محتوای شعر قیصر و سهراب................................................................................ 437

4-5 مقایسه ی کاربرد وزن در اشعار سهراب و قیصر................................................................................... 441

5- 5 مشترکات در حوزه ی زبان قیصر و سهراب......................................................................................... 449

6-5 اشتراک مضامین در اشعار قیصر و معاصرانش...................................................................................... 453

پی نوشت های فصل پنجم............................................................................................................................. 464

نتیجه گیری......................................................................................................................... 465

فهرست منابع................................................................................................................. 466

فهرست مقاله ها............................................................................................................... 468

پیوست ها

زندگی نامه ی قیصر امین پور

قیصر امین پور متولّد دوّم اردیبهشت 1338 دزفول است . وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در گتوند و دزفول به پایان برد و سپس به تهران آمد و دکترای خود را در رشته زبان و ادبیّات فارسی از دانشگاه تهران در سال 1376 اخذ کرد . وی فعالیّت هنری خود را از حوزه ی اندیشه و هنر اسلامی در سال 1358 آغاز کرد .

در سال 1367 سر دبیر مجلّه ی سروش نوجوان شد و از همین سال تا کنون در دانشگاه الزّهرا و دانشگاه تهران به تدریس اشتغال دارد .

در سال 1382 به عنوان عضو فرهنگستان ادب و زبان فارسی انتخاب شد .

اولین مجموعه شعرش را با عنوان « تنفّس صبح » که بخش عمده ی آن غزل بود و حدود بیست قطعه شعر آزاد ، از سوی انتشارات حوزه ی هنری در سال 63 منتشر کرد و در همین سال دوّمین مجموعه ی شعرش با عنوان « در کوچه آفتاب » را در قطع پالتویی توسط انتشارات حوزه هنری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی به بازار فرستاد .

در سال 1365 « منظومه ظهر روز دهم » توسط انتشارات برگ وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بازار می آید که شاعر در این منظومه 28 صفحه ای ظهر عاشورا ، غوغای کربلا و تنهایی عشق را به عنوان جوهره سروده بلندش در نظر می گیرد .

سال 69 برگزیده دو دفتر تنفّس صبح و در کوچه آفتاب با عنوان « گزیده دو دفتر شعر » از سوی انتشارات سروش از وی منتشر می شود .

- « آینه های ناگهان » تحوّل کیفی و کمّی امین پور را بازتاب می دهد . در این مرحله امین پور به درک روشن تری از شعر و ادبیات می رسد .

در اوّلین گام ، انتشارات مروارید ، گزینه اشعار او را در کنار گزینه اشعار شاملو ، فروغ ، نیما ، به دست چاپ می سپارد که در سال 78 به بازار می آید .

- « گل ها همه آفتاب گردانند » جدیدترین کتاب امین پور نیز در سال 81 از سوی انتشارات مروارید منتشر شد که به چاپ های متعدد رسیده و با استقبال خوبی روبرو شد .

در سال 1382 علی رغم تمایلش از سردبیری سروش نوجوان استعفا داد و ضمن عضویت در فرهنگستان زبان و ادبیّات فارسی ، در دانشگاه تهران و الزّهرا تدریس می کرد و به کارهای پژوهشی مشغول بود .

ویژگی سخن قیصر امین پور پیش از آن که به عنوان شاعر دفاع مقدّس و کودک و نوجوان به شمار آید در جامعه ی ادبی امروز به خاطر ویژگی های شعری اش شناخته شده است و شعرهای عمومی اش بیشتر از شعرهای کودکانه و نوجوانانه اش بر سر زبان هاست .

وی در سال 1376 با دفاع از رساله ی خود با عنوان « سنّت و نوآوری در شعر معاصر » با راهنمایی استاد خود شفیعی کدکنی موفّق به اخذ مدرک دکترا از دانشگاه گردید .

وی درباره ی این اثر می گوید : « پیشنهاد بررسی درباره ی این موضوع از طرف استاد ارجمند دکتر شفیعی کدکنی بود و من از میان موضوعات مختلف ، این موضوع را به ضرورت بحث سنّت و نوآوری ، برای پایان نامه دکتری برگزیدم . »

« دستور زبان عشق » آخرین دفتر شعر او بود که تابستان امسال منتشر شد و مورد استقبال بسیاری از منتقدان قرار گرفته بود .

شنیده ها حاکی از آن است که امین پور ، بر اثر تصادفی که در سال 1378 در راه شمال صورت گرفته بود ، همواره از بیماری های مختلف رنج می برد و در این تصادف کلیه های خویش را از دست داده بود و پس از چندین بار عمل جرّاحی و دیالیزم سرانجام در آبان ماه سال 1386 دار فانی را وداع گفت روحش شاد و جایگاهش آباد باد .

او شاعری بزرگ و مردمی بود ، این سخن را شاعران بزرگ و مردمی که از آخرین کتاب او استقبال کرده اند گواهی می دهند . و با گذشت کمتر از سه ماه از انتشارش کتابش ، دوبار چاپ شده است و باید برای بار سوّم چاپ شود . او یکی از بهترین استادان ادبیات فارسی بود .

این بار استادان بزرگ و فرهیخته می گویند: :همه ی دانشجویان در سوگ او می گریستند و عزادار بودند . او پیش از آنکه شاعر و استاد باشد . انسانی بزرگ و شخصیتی وارسته و کریم و مهربان بود .

گاه شمار زندگی و آثار قیصر امین پور :

1338 – تولّد در گتوند خوزستان ، دوّم اردیبهشت ماه .

44-1343- تحصیل در مکتب خانه .

49-1345- تحصیلات ابتدایی در گتوند .

57-1350- تحصیلات دوره ی راهنمایی و دبیرستان در دزفول .

1357- پذیرفته شدن در رشته ی دامپزشکی دانشگاه تهران .

1358- همکاری در شکل گیری حوزه اندیشه و هنر اسلامی .

71-1360- دبیری شعر هفته نامه سروش .

62-1360- تدریس در مدرسه ی راهنمایی .

1363- انتشار کتاب های تنفّس صبح و در کوچه آفتاب .

1363- تغییر رشته به ادبیات فارسی دانشگاه تهران .

1365- انتشار طوفان در پرانتز ( نثر ادبی ) – منظومه ی ظهر روز دهم ( نوجوانان ) .

1366- بیرون آمدن از حوزه ی هنری ، آغاز دوره کارشناسی ارشد ادبیّات .

1367- سر دبیری ماهنامه ی ادبی – هنری سروش نوجوان و آغاز تدریس در دانشگاه الزّهرا .

1368- انتشار چشم مثل رود ( برای نوجوانان ) – جایزه ی نیمایوشیج ( مرغ آمینِ بلورین ) همکاری در تشکیل دفتر شعر جوان .

1369- آغاز دوره دکترای ادبیات فارسی .

1370- انتشار بی بال پریدن ( نثر ادبی برای نوجوانان ) .

1372- انتشار آینه های ناگهان .

1375- انتشار به قول پرستو ( برای نوجوانان ) .

1376- دفاع از رساله ی پایان نامه ی دکترا با عنوان « سنّت و نوآوری در شعر معاصر » .

1378- انتشار گزینه ی اشعار .

1380- انتشار گلها همه آفتاب گردانند .

1382- برگزیده شدن به عنوان عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی .

1383- انتشار سنّت و نوآوری در شعر معاصر .

1385- انتشار شعر و کودکی .

1386- انتشار دستور زبان عشق .


2-2- دوره ی اوّل شاعری قیصر ( دهه ی اوّل )

پدیده ی جنگ هشت ساله در طول دو سه دهه ی اخیر ، بزرگترین رویداد تاریخی کشور ما به حساب می آید . این جنگ با جوهره ای تدافعی ، معنوی و آزادی خواهانه تأثیرات شگفت انگیزی بر جوانب گوناگون زندگی اجتماعی ، سیاسی ، مذهبی ، فرهنگی ، ادبی و حتّی شخصی مردمان این مرز و بوم بر جای نهاد . با حادث شدن این رخداد پر تلاطم و دردانگیز ، نویسندگان ادبیات داستانی جنگ ، در ثبت و درج هنری آن چشم به راه تاریخ نویسان و ادیبان رسمی ننشستند و از همان روزهای آغازین جنگ ، که فضایی سرشار از شور ، التهاب و تب آلودگی بر آن حاکم بود ، تا واپسین لحظه های نبرد و حتّی تا هم اکنون ، که تفاوت های فراوانی در نحوه نگاه و نگرش هنرمندان و مردم نسبت به جنگ ایجاد شده ، دست از تلاش و نوشتن بر نداشته اند تا بتوانند هم ریشه و هویّت تاریخی این ملّت را به هنگام وزش تندبادهای حادثه های هول انگیز ، استوار و ماندگار کنند و هم راه نوینی در برابر دیدگان نسل های نو به نو آینده بگشایند و مرزهای رهایی درستکاری را به آنان نشان بدهند .

حوادث عظیم و رویدادهای تکان دهنده ای که زندگی و تاریخ یک ملّت را متأثّر و دگرگون می کند ، بی تردید ، فرهنگ ، هنر ، ادبیّات و حتّی بینش ها و نگرش های مردم آن کشور را در ابعادی وسیع دچار تطوّر و تحوّل می گرداند .

دفاع هشت ساله ی اعتقادی و یک پارچه مردم دلاور این سرزمین حادثه خیز نیز یک جریان گسترده و نیرومند ادبی را پدید آورد که با توجّه به اهمیّت کانونی این برهه ی سرنوشت ساز در تاریخ فکری و فرهنگی این مملکت ، نقد و تحلیل جامع نگرانه و شناخت و بازکاوی دقیق و عمیق جریان های ادبی این دوره امری ضروری به نظر می رسد .

زیرا ادبیّات پاره ای جدا ناپذیر و در عین حال گسترده ترین عضو پیکره ی ادبیّات دفاع مقدّس است و تعلّل در بازشناسی این فرآیند هنری بر آمده از متن جنگ به فرصت سوزی ِ فرهنگیِ جبران ناپذیری مُنجر خواهد شد . زیرا :

شاید دیگر موقعیّتی برای همدلی و همزبانی با کسانی که در این واقعه آغشته به خون و باروت زیسته و در آن حال و هوای تپشناک و آتش آلود ، تنفّس کرده اند ، نیابیم .

با دور شدن روزافزون از این رُخداد بی نظیر ، آفت خاموشی و فراموشی ، باعث گم گشتگی بسیاری از عناصر گران قدر آن گردید و بی نصیبی کاهلانه ما از این موقعیّت گران بها ، دیر یا زود آسیب ها و لطمات خود را برملا می کند و ما را در محکمه ی وجدان تاریخی ، سیلی خور مذمّت های بحقّ نسل های آینده ی این مرز و بوم گرداند .

جنگ ، دوزخ عواطف عالی انسانی ، نابودگر آرامش و آسودگی زندگی و مصرفگاه عظیم جان ها و مال هاست . شاید برای پرهیز از این تا بوی بزرگِ معرفت بشری است که در فرهنگ کشورها در بیشتر اوقات به جای این واژه از تعبیرِ دفاعِ مقدّس بهره جسته می شود با این همه گاهی انسان ها ناگزیر می شوند که بجنگند تا به آشتی و امنیّت دست یابند . در چنین شرایطی ادبیّات به عنوان قلمرو اصلی ارزش ها و اندیشه ها ، ضمن تقویت روح جمعی حماسه و ایثار به نمایش هنریِ التهاب ها ، تب و تابها ، و هیجانات شورانگیز ملّت ها در برهه های حسّاس و حیاتی نبرد که عموماً با مصائب و متاعب فراوانی همراه است می پردازد .

- ادبیّات جنگ عموماً و شعر جنگ خصوصاً در ذیل سه محور عمده ی فرم – محتوا و تکنیک مورد نقد وتحلیل ادبی قرار می گیرد1 .

الف – از نظر فرم ، شکل و شیوه

جوهره و خمیره ی بسیاری از داستان های جنگ ، خاطرات رزمندگان ، ایثارگران و شهیدان است . برخی از نویسندگان و شعرا مصلوب همین خاطرات باقی ماندند و با نگاهی عینی و مستند ، نسبت به جنگ ، بدون شکار لحظه های ناب جنگ روایت های توضیحی و گزارشی را بر اسلوب هنری خاطرات ترجیح دادند و به جای ارائه ی تصویر هنرمندانه و پر طراوت از صحنه ها ، به عرضه مستقیم دیده ها و شنیده ها با چاشنی هیجان و شور و شعار بسنده کردند و همین روند سبب گردید که آثار این نوقلمان با وجود برخورداری از هر گونه صداقت و احساساتِ پاک و زلال برگذر زمان به بوته ی فراموشی سپرده شود . در حالی که آنان می توانستند با پرهیز از آسان طلبی و به کارگیری قلم سحر انگیز ، و رأی صورت مشهود و ملموس و جان و جوهری جاودانه در کالبد ماجراها بدمند و به ماندگاری و پایندگی آثار خود در ذهن و زبان آیندگان کمک شایانی بنمایند .



ب : الگوهای محدود تکرار شونده

در بسیاری از آثار و نوشته های جنگ ، شاهد ماجراهای تکراری با شیوه ای یکنواخت و کلیشه ای هستیم . محور این طرح های قالبی که ابتدای آن ها ورود به جبهه و انتهای آنها شهادت بود ، چیزی به جز تکرار جریان هم سان ، همنوایی با ارزش های تبلیغ شده و مسلّط بر فضای ذهنی زمانه و بی بهرگی از اصالت و خلاقیّت و فاقد ارج و اعتباری هنری ، چیز دیگری نبود امّا در میان این خاکستر تکرار و کلیشه تنها جرقّه های شعر آتشی هر چند اندک در دل های اهل عشق و شهادت بر جای می گذاشت که در جای خود به این نوع اشعار اشاره می کنیم .

ج : شتاب زدگی در خلق اثر و تن زدن از بازنویسی های مکرّر و بازبینی های دقیق

با توجّه به این که بسیاری از آثار ما در گرماگرم نبرد پر تلاطم جبهه ها ، شرایط تب خیز و شرر ریز جنگ شهرها ، آوارگی پر ادبار مردم جنگ زده یا با فاصله اندکی پس از فروکش کردن شعله ها و شراره های جنگ و قبل از التیام یافتگی دردها و داغ ها به وجود آمده اند ، به سبب بروز ظهورشان در اوضاع محیطی ویژه و حال و هوای خاص ، عمدتاً شتاب آلود ، شعاری ، احساساتی ، جا نیفتاده و پر از شاخ و برگ های زاید و اضافی هستند .

علاوه بر همه ی این عوامل در هم تنیده ، دست به کار شدن کسانی که موفّق به درک جنگ از فاصله ی نزدیک شده بودند و می خواستند در حرکتی رسالت آلود راوی امین تر و دقیق تر جریان جنگ باشند و تنها تعداد معدودی توانستند این رسالت مهم را ادا کنند و ماندگار بمانند .

د – همسانی ، مشابهت ، اقتباس ، الگوبرداری

از آثار دیگران اشعار فراوانی با موضوع و درون مایه ی جنگ وجود دارد که از نظر اسکلت بندی و ساختمان ، فرم ، نوع نگارش ، ساختار گرایی ، جوهره ی شعر ، سایه ای از آثار دیگران است . که بی رونقی بازار نقد جدّی و عالمانه ، عدم برخورد قاطع با غاصبان حقوق معنوی و علل عدیده ی دیگری از آفت های زیانمند و ویرانگری است که این حوزه ی منزّه طلب و قداست آلود را نشانه رفته و رفع و دفع آنها نیازمند هشیاری اهل اندیشه ، شهامت منتقدان شجاع و بیداری متولّیان فرهنگی جامعه است .

ل- تسویه حساب های فکری و اعتقادی

تعامل نامطلوب نویسندگان و هنرمندانی که حقانیّت دفاع را پذیرفته و آن را با اشکال گوناگون در آثار خود بازتاب می دادند ، با روشن فکران دگراندیش ، مُنجر به تقابل غرض آلود فرهنگی در عرصه ی ادبیّات جنگ شد .

آنان با موضع گیری در برابر نویسندگانی که با نیّت عقیدتی و تعهّدات اجتماعی – سیاسی به خلق آثاری هدفمند با استفاده از امکانات دولتی دست می زدند با رویکردی پوچ گرایانه و نگرشی آکنده از مسخ شدگی در نوشته های خود به تصویر نسلی می پرداختند که با سردرگمی و آرمان باختگی و احساس هیچ انگاری به گذران اجباری و ناخرسندانه ی روزگار تن داده اند و غرض ورزیهای تعصّب آلود ، چهره هنر حقیقت نما را مخدوش و نازیبا می گرداند .

و بالاخره می توان برخی از عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثّر در بروز این عوارض ادبی – هنری و دگردیسی های روحی و فکری اهل قلم را این گونه شمرد :

کمرنگ شدن و گاه حتّی واژگون شدن ارزش های دوره جنگ تحت تأثیر القائات روشن فکر نماهای مغرض داخلی و حرکات شیطنت آمیز خارجی ، سیاست پُر نَوسان چندگانه و سلیقه ای حاکمیّت باتوجه به روی کارآمدن دوره ای ، جناح های مختلف فکری و سیاسی در برخورد با مسائل گوناگون مرتبط با جنگ سلطه رسانه هایی همچون رادیو ، تلویزیون ، سینما ، رایانه ، ماهواره ، نشریّات رنگارنگ و بی شمار ، بیماری جریان نقد ، کسادی بازار کتاب و بی رونقی مطالعه ی آثار جنگ بر اثر برآورده نشدن توقّعات منطقی و بحقّ خوانندگان ، در تولید آثار شایسته و برازنده ، گذشته گرایی نویسندگان برای گریز از تارهای پیدا و پنهان سانسور به سبب وجود حساسیّت ها و سخت گیری های گاه و بی گاه دستگاههای نظارتیِ چاپ و نشر نسبت به آثار مربوط به جنگ و پیامدهای آن و دهها علل آشکار و نهان دیگر کار را به این جا رسانده است که بسیاری از اوقات ، دیگر « زبانِ مهر و خداوندی خرد / پیوندگار گفتن و شنفتن نمی شود »

اکنون پس از مقدّمه چینی درباره ی ادبیّات جنگ چه بهتر است که حاشیه ها را رها کرده و به اصل بپردازیم از شاعری بنویسیم که نه الگوهای محدود و تکرار شونده داشت و نه در خلق اثر شتاب زدگی به خرج داد و نه از کسی اقتباس و الگو برداری کرد و نه تقلیدی بین آثار او و دیگران دیده نمی شود بلکه به نوعی صاحب سبک است ، او حتی در فکر تسویه حساب های فکری و اعتقادی نبود زیرا او خود فکر و اعتقاد بود ، اعتقاد به رهایی و آزادگی او ارزش های دوران جنگ را نه تنها کمرنگ نکرد بلکه بسامد این ارزش ها را حتی کنون پس از 30 سال می توان در لابلای تار و پود ریشه ها پیدا کرد .

ریشه هایی که هنوز اصالت چند ساله ی خود را در دوران جنگ و پس از آن حفظ کرده اند . حتّی سیاست های پر نَوسان نیز نتوانست روح بلند او را تسخیر نماید و هیچ رسانه ای نتوانست او را در قالب و قافیه بکشاند و طرحی نو از افکار حزب گرایانه برای او بریزد .

او در دهه ی 60 آن جا که تنهاموشک و خمپاره و صدای گوش خراش آنها بود در بالای بلندی همه را به دفاع دعوت می نمود گویی این شعرخود خلاصه ی زندگی فکری شاعر است .

او با سرودن یک شعر بلند که اسفند ماه 1359 برای جنگ و شهرش دزفول سرود برای همیشه در ذهن مخاطبان و شاعران خواهد ماند .

می خواستم / شعری برای جنگ بنویسم

دیدم ، نمی شود ،

دیگر قلم زبان دلم نیست

گفتم : باید زمین گذاشت قلم ها را

دیگر سلاح سرد سخن

کارساز نیست

باید سلاح تیزتری برداشت

باید برای جنگ

از لوله ی تفنگ خواند

با واژه ی فشنگ

می خواستم

شعری برای جنگ بگویم

شعری برای شهر خودم – دزفول –

دیدم که لفظ ناخوش موشک را

باید به کار برد

امّا موشک

زیبایی کلام مرا می کاست ( مجموعه تنفّس صبح )

در این اثر بلند ، قیصر قلم را کارساز نمی داند و می خواهد با واژه ی فشنگ سخن بگوید ، اگر چه شاعر توان کشتن ندارد امّا واژگان او کاری می کنند که تاب ایستادن برای دیگران میسّر شود .

در واقع در چنین شرایطی شاعران احیاگر آرمان ها و ارزش های والای انسانی هستند ، ارزش هایی که انسان ها را به سمت هدفشان ترغیب می کند .

او در آینه ی اشعارش عینیّت را به تصویر می کشد او فرزند جنگ است و به عینه می بیند که تمام شهر پر از فریاد و فغان است و آتش و دود در فضای بی پروا به خَنیاگری می پردازد و همراه با عروسکهای بی سر و کودکان بی دست . و اینگونه سوزناک می سراید و آلام را می نگارد و همراه با خانواده های داغدار داغ دل خویش را با زخمه ای می نوازد نه یک بار بلکه چندین بار :

موسیقی شهر بانگ « رودارود » است

خنیاگری آتش و رقص و دود است

برخاک خرابه ها ، بخوان قصّه ی جنگ

از چشم عروسکی که خون آلود است

آری او مدّتها بلکه سال ها زادگاه و سرزمین مادری اش را همراه با وضعیّت خطر ، آژیر قرمز دیده بود و با آن ها نفس می کشید . با این همه گویی هنوز غبار آن سال های نه چندان دور بر چهره شاعر تازه مانده است .

جنگ را می توان در اشعار روزگار جوانی اش به دیده ی ذهن دید و پریشان شد و بارید او که در سال 1338 متولّد شده و تا سال 1357 در همان منطقه به تحصیل پرداخت – او در شعرهای دوران جنگش از نوادر ادبیات جنگ و پایداری آن سالهاست .

او خودش در پاسخ به این سؤال که قضاوت شما در مورد شعر دفاع مقدّس از ابتدا تا کنون چیست ؟ می گوید قضاوت به ویژه برای ادبیات و هنر دوره های خاص بسیار دشوار است . منظور از دوره های خاص دوره هایی مانند مشروطیت ، انقلاب جنگ و دفاع مقدّس است . که گویی شعر و ادبیّات در این دوره ها وظیفه ، کارکرد و رسالت در نتیجه تعریف دیگری پیدا می کند .

بنابراین اگر بخواهیم با همان معیارهای آرمانی و همیشگی دوره های دیگر به سراغ این دوره ها برویم چه بسا که دست خالی برگردیم و گمان کنیم که خبری از هنر و ادبیّات نبوده است .

در حالی که در بررسی چنین دوره هایی بهتر است که به جای نقد ایده آل به نقد رئال بیشتر بپردازیم یعنی واقع گرایانه تر نگاه کنیم نه صرفاً آرمانی و ایده آل .

- او در اوّلین مجموعه ی شعرش ( تنفّس صبح ) که در سال 1363 چاپ و منتشر شد نگاهی عمیق و واقع بین دارد . مضامین شعرهایش به فضای دهه ی 60 نزدیکند و بعضی از آنها به یاد بزرگانی مانند امام خمینی ، دکتر شریعتی ، مرحوم طالقانی و خانواده ی شهدا سروده شده اند .

در شعر زیر با عنوان خلاصه ی خوبیها امام خمینی (رحمه الله علیه ) را به گونه ای زیبا به تصویر کشیده است .

لبخند تو خلاصه ی خوبیهاست

لختی بخند ، خنده ی گل زیباست

پیشانیّت تنفّس یک صبح است

صبحی که انتهای شب یلداست

در چشمت از حضور کبوترها

هر لحظه مثل صحن حرم ، غوغاست

رنگین کمان عشق اهورایی

از پشت شیشه ی دل تو پیداست

فریاد تو تلاطم یک طوفان

آرامشت تلاوت یک دریاست

با ما بدون فاصله صحبت کن

ای آن که ارتفاع تو دور از ماست .

قیصر در این زمان همچون دیگر شاعران نسل انقلاب به قصد بر انداختن هنر موجود به هنر روی می آورد .

زبان برای او ابزاری بیش نیست . امّا این ابزار در نهایت ، تاب تغییر جهان را نداشت در نزاع ( شعر و جنگ ) قیصر قصد آن داشت که جنگ را برگزیند امّا با وجود آنکه با صراحت و صداقت می سراید امّا در نهایت آن جنگ و تفنگ است که مغلوب شعر و شاعر می شود .

و در سه دهه ی بعد باز در آخرین کتاب او « دستور زبان عشق » دو شعر دیگر درباره ی جنگ از او می خوانیم که نشان می دهد اگر شاعران نمی توانند جهان را تغییر دهند ، جهان می تواند شاعران را تغییر دهد :

شهیدی که بر خاک می خفت

چنین در دلش گفت

« اگر فتح این است

که دشمن شکست

چرا همچنان

دشمنی هست ؟ !

قیصر حتّی 30 سال پیش هم نزاع شعر و جنگ را فهمیده بود :

موشک

زیبایی کلام مرا می کاست

گفتم که بیت ناقص شعرم

از خانه های شهر که بهتر نیست

بگذار شعر من

چون خانه های خاکی مردم

خرد و خراب باشد و خون آلود

قیصر در آن دوران ، در آن دهه ی پر از خاک و خون ، همچون دیگر هم نوعان خویش از ناهمراهی روشن فکران ایرانی با مردمان دل چرکین است .

خفّاش های وحشی دشمن

حتّی زنور روزنه بیزارند

باید تمام پنجره ها را

با پرده های کور بپوشانیم

اینجا

دیوار هم

دیگر پشت و پناه کسی نیست

حتّی

هیچ اعتماد نیست

شاید ستاره های ثابت و سیّار

شبگردهای دشمنی ها باشند

امّا مردم ایران تنها امید و چشم و چراغ دل شاعر بودند و او در اوج بدبینی به روشنفکران، عاشق مردمان بود و با آنها هم دردی می کرد .

امّا :

من از درون سینه خبر دارم

من از درون سینه ی مادر

از برق چشم خیس برادر

اخبار دیگری به تو می گویم :

................

این شانه های گرد گرفته

چه ساده و صبور

وقت وقوع فاجعه می لرزند

هر چند

شکسته ز انوان و کمرهاشان

استاده اند فاتح و مغرور

بی هیچ خان و مان

قیصر با همین بد بینی ها و خوش بینی ها ( در شعری برای جنگ ) گفت نه برای اینکه شاعر شود بلکه شهید شود .

انتهای شعر :

تا بانگ رود رود نخشکیده است

باید شهید شد

باید شهید شد

امّا قیصر شهید نشد ، شاعر شد تا در پایان دهه ی 60 خلاقیّت های دیگر خویش را در منّصه ی ظهور بگذارد .

او در دهه ی اوّل اشعارش با تمام وجود باور بود ، باور داشت ، و با باور می نوشت ، باور او جنگ بود ، اشعار او حاکی از اعتماد و یقین بود . اعتماد به صداقت ها ، درستی ها ، مردمان ، و عشق واقعی .

در این دهه آرمان و هدف او انقلاب بود ، معیار و سنجش او ایثار بود . آری او شاعر یقین بود و یقین ریشه ی جنگ بود . تنها کسی می تواند بجنگد که یقین داشته باشد عین حق است .

آری این همان قیصری است که با قاطعیّت می سرود :

تیغ مردان خورشید در مشت

کور سوی شب تیره را کشت

یک زبان زندگی یک زبان مرگ

ذوالفقاری سخن گوی در مَشت

قومی از زخم و خون ، نسل در نسل

از تبار جنون ، پشت در پشت

مُهر پایان مرداب در دست

حکم آغاز توفان د رانگشت

دکتر امین پور گرچه در زمان جنگ می زیست و بوی خون و خاک و باروت را اکسیژن دار تنفّس می کرد امّا باز مُنادی صلح بود و از این که بشریّت ، هنوز خوی وحشیگری دارد بیمناک بود .

او می خواست برای مبارزه با دشمن یاغی سلاحی تیزتر بردارد و می دانست که دیگر سلاح سرد سخن ، کار ساز نیست .

روح آزادی خواه او از اینکه در این جدال نابرابر ، خون انسان های بی گناه ریخته می شود غمگین است . امّا چاره ای نیست ، دشمن ، شهر او را ، خانه ی او را ویران کرده است .

تمام آرزویش و تمام آرزوی شهیدان هم وطنش ، پیروزی در جنگ نیست بلکه بر جنگ است .

شهیدی که در خاک می خفت

سر انگشت در خون خود می زد و می نوشت :

دو ، سه حرف بر سنگ

به امید پیروزی واقعی

نه در جنگ که بر جنگ

شاعران زیادی از جبهه و جنگ سرودند ، امّا حکایت آنها ، حکایت منطق الطّیر عطّاری بود که برخی در ابتدای راه ماندند و با بهانه های بی بها ، درجا زدند ، برخی دیگر به میانه ی راه رسیدند امّا با تکلّف و سختی ، به زور و صناعات ادبی وقتی ، با کمک گرفتن از لفّاظی های ظاهری آن گونه که تنها ذهنیّت را در گوشه گوشه ی شعرشان می دیدیم و از آرایه ها لذّت می بردیم نه از عمق فاجعه و حقیقت و واقعیّت و بالاخره ی دسته ی سوّم ، قیصرهایی بودند که سیمرغ وار بر قاف شعر و ادب فرود آمدند و همه را در زیر بال های سترگ و بزرگ خویش جای دادند بدون هیچ گلّه و شکایتی، به راستی چرا عده ای اینگونه ماندگار ماندند ؟


تعداد صفحات:468


متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه) و ممکن است به دلیل انتقال به صفحه وب بعضی کلمات و جداول و اشکال پراکنده شده یا در صفحه قرار نگرفته باشد که در فایل دانلودی متن کامل و بدون پراکندگی با فرمت وردwordکه قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است.

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

1_1546949846_14686_2365_1244.zip0.28 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 76,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت