دانلود پایان نامه کارشناسی حقوق زوجه بر زوج
دانلود پایان نامه کارشناسی حقوق زوجه بر زوج

دانلود پایان نامه کارشناسی حقوق زوجه بر زوج


فهرست

عنوان صفحه

1.مقدمه 1

كليات

1.تعريف و تبين موضوع 4

2.ضروت و اهميت موضوع 4

3.فوائد و اهداف تحقيق 5

4.پيشينه موضوع 5

5. سوال هاي تحقيق 6

6.روش تحقيق 6

7.ساختار تحقيق 7

8.كليد واژه ها 8

9.مشكلات وموانع 11

فصل اول : ازدواج

1.ازدواج13

2.انواع عقد ازدواج16

3.اهداف ازدواج16

4.معيارهاي انتخاب همسر 20

فصل دوم :مهر

1.فلسفه مهر 26

2.انواع مهر 29

عنوان صفحه

3.نوع مهر 31

4.مقدار مهر 32

5.زمان و پرداخت مهر 33

6.حق امتناع يا حبس 34

7.سقوط حق امتناع 35

8.عواقب زياد قرار دادن مهر35

9.زن مالك مهر 37

فصل سوم : نفقه

1.تعريف نفقه 40

2.آيا سرپرستي مردان بر زنان اهانت به بانوان نيست41

3.انواع نفقه 43

4.چرا مسئوليت پرداخت نفقه بر عهده مرد است 45

5.شرايط پرداخت نفقه 48

6.حدود نفقه 49

7.نحوه پرداخت نفقه ومالكيت نفقه 53

9.نفقه در ايام طلاق55

11.عوامل سقوط نفقه56

فصل چهارم:ارتباط متقابل

1.برخورد نيكو وشايسته 59

2.خوش اخلاقي وخوش رفتاري62

3.اظهار محبت ودوستي65

4.صدا زدن 67

5.سلام كردن 68

6.خداحافظي كردن 70

7.تنبيه وتوهين به همسر71

8.گذشت و اغماض72

9.عواقب تنبيه وتوهين 74

10.در چه مواقعي شوهر مي تواند زن را تنبيه كند 75

11.لزوم صفا وصداقت 77

12.تعاون وهمكاري در امور خانواده78

13.حق حضانت 84

14.شرايط حضانت يا سقوط حضانت 85

15.قدر داني از زحمات 86

16.وقت گذاري براي همسر 87

17.هديه وسوغات 90

18.رفت وآمد فاميلي 91

19.تحصيل وسواد آموزي 92

فصل پنجم :روابط

1.نظافت و آراستگي 96

2.بوي دهان و مسواك كردن99

3.حفظ عفت و پاكدامني100

4.غيرت ورزي و نگهداري از ناموس102

5.معاشقه و زناشويي104

فصل ششم : ارث

1.ارث در گذشته115

2.چرا ارث زن كمتر از مرد است 117

3.موجبات ارث 119

4.موانع ارث 120

5.زن از چه چيزهايي ارث مي برد 123

مقدمه

حقوق از جمله مقوله هايي است كه در همة اعصار مورد توجه انسان بوده است. دانشمندان و فيلسوفان دربارة آن پيوسته داد سخن سر داده اند. شايد بسياري از انقلاب ها و جنگ ها و ... به خاطر رعايت نكردن همين حقوق برپا شده باشد. همچنين در سطح جهان، سازماني به نام حقوق بشر وجود دارد. و درباره حقوق انسان ها (حقوق بشر)، حقوق زن ها و مردها كتاب هاي بسياري نگاشته شده است.

در اديان آسماني هم، حقوق بسياري براي انسان ها بيان شده است و در دين مبين اسلام به حقوق انسان ها مخصوصاً زن توجه خاصي شده است.

به شهادت تاريخ زن در پيش از اسلام، بدترين و نكبت بارترين وضع را داشته است. حتي در بعضي از جوامع بحث بر سر اين مسأله بود كه آيا زن انسان است و از روح انساني برخوردار است يا حيوان مي باشد؟

در جوامع بسيار متمدن چون ايران و روم، زن از بسياري از حقوق مادي و معنوي از جمله حق معامله، حق حضانت، حق ارث و ... محروم بود. و در عربستان، دختران را به جرم دختر بودن زنده به گور مي كردند. كه در سوره تكوير آيه 8 و 9 به اين قضيه اشاره شده است:

«وَإذَا الْمَوْءُدَهُ سُئِلَتْ بِِِأيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ»

و در آن هنگام كه از دختران زنده به گور شده سوال شود: به كدامين گناه كشته شدند؟!

حتي در جوامع امروزي نيز داشتن دختر بيشتر، نوعي ننگ براي خانواده به حساب مي آيد و حتي در بعضي از كشورها كه قانون تك فرزندي به خاطر جمعيت زياد اجرا مي شود. زنان چنين كشورهايي براي ادامه داشتن نسلشان جنين دختر را سقط مي‌كنند. در چين هم اكنون جمعيت پسران نسبت به دختران افزايش بسياري يافته است.

با ظهور اسلام، تمام ننگهاي گذشته از چهره زن پاك شد. اسلام، بيان داشت كه دختر به عنوان دسته گل است و يا هر زني كه اولين فرزندش دختر باشد قدم او براي خانواده مبارك است، يا اينكه زن ريحانه است. و نبايد كارهايي را كه از توان او بيرون است. برعهدة او نهاد ...

اسلام براي زن حقوق بسياري قرار داده است مخصوصاً در خانواده البته اين حقوق در خانواده از دو جهت مهم است: ا- اين حقوق به عنوان خميرمايه است كه سنگ هاي اول اجتماع را به هم مي چسباند. 2- زن و شوهر با رعايت حقوق يكديگر ياد مي گيرند كه حقوق افراد ديگر را هم رعايت كنند.

اسلام در كنار سفارش مردان به رعايت حقوق زنان، سفارش هاي ديگري هم به غير از رعايت حقوق كرده است.از جمله اينكه زن امانتي است الهي در دست شما، زن عنصري باوفا است كه در بسياري از موارد همدم تنهايي شماست. بنابراين مراعات حال او را در همه حال داشته باشيد.

در اين تحقيق سعي شده است. بخشي از حقوق زنان به صورت مختصر جمع‌آوري شود. اميد است توانسته باشم حق مطلب را ادا كنم و شما خواننده محترم با مطالعه اين تحقيق تا حدودي با حقوق زن آشنا شويد.

انشاء‌الله مورد قبول حضرت مي باشد.

«من الله توفيقً»

كليات

1- تعريف و تبين موضوع

2- ضرورت و اهميت موضوع

3- فوائد و اهداف تحقيق

4- پيشينة موضوع

5- سوال هاي تحقيق

6- روش تحقيق

7- ساختار تحقيق

8- كليد واژه ها

9- مشكلات و موانع

1- تعريف و تبيين موضوع

اين تحقيق درباره حقوق مي باشد. يعني حقوقي كه زن در زندگي خانوادگي برعهده مرد دارد. در اين تحقيق بسياري از حقوق زن برشمارده شده است. كه بعضي از اين حقوق، حقوق مشترك بين زن و مرد است مانند خوش اخلاقي، محبت كردن و... كه هم زن بايد خوش اخلاق باشد و هم مرد، و بعضي از حقوق مختص به زن است مانند: مهر و نفقه.

2- ضرورت و اهميت موضوع

با توجه به اينكه آمار طلاق در سطح كشور و جهان بالا رفته است و يا بعضي از زنان و مردان از زندگي زناشويي احساس رضايت نمي كنند و هميشه گلايه دارند كه از زندگي خود لذت نمي برند شايد بسياري از اين طلاق ها و نارضايتي ها به خاطر اين باشد كه زن و مرد از حقوق وظايفي كه در مقابل يكديگر دارند بي اطلاع هستند. و روش امامان معصوم (عليه السلام) ما به گونه اي بوده كه هر فرد را به حقوق طرف مقابل آشنا مي كردند تا فرد وظايف خود را در مقابل ديگران بداند.

اين تحقيق بسياري از حقوق زنان را در زندگي خانوادگي تبيين مي كند كه اگر مردان اين حقوق را مراعات كنند شايد مشكلاتي كه در گذشته داشته اند، ديگر نداشته باشند. البته در كنار سفارش مردان به رعايت حقوق زنان، زنان را هم به رعايت حقوق مردان سفارش مي كنيم چون اگر اين حقوق به تنهايي از يك طرف رعايت شود و طرف ديگر رعايت نكند مشكلات ديگري در زندگي بوجود مي آيد.

3- فوائد و اهداف تحقيق

اين تحقيق نشان مي دهد كه دين مبين اسلام چقدر به زن اهميت مي دهد. در آنجايي كه دنياي غرب تشابه حقوق زن و مرد را به معناي تساوي حقوق سر مي دهد دين مبين اسلام با قرار دادن حقوق مختص به زن و مرد مخصوصاً در كانون گرم خانواده، تمام نيازهاي آن ها را مورد توجه قرار داده است. زوجين مي توانند با به كارگيري اين دستورات اسلامي، تا حد زيادي با هم هماهنگي و تفاهم داشته باشند و اگر در زندگي مشتركشان مشكلي بوجود آيد مي توانند مشكل را ريشه يابي كنند و ببينند مشكلاتشان از كجا نشأت گرفته است و آن را حل كنند.

از آنجايي كه كتابي يا تحقيقي مختص به حقوق زن مخصوصاً در خانواده نوشته نشده است. اين تحقيق مي تواند افراد را با حقوق زن آشنا كند.

هدف از انتخاب اين موضوع، گردآوري و معرفي حقوق زن، در دين مبين اسلام است.


4- پيشينة موضوع


حقوق از جمله مقوله هايي است كه مورد توجه بوده است. و دربارة آن كتاب‌هاي بسياري نوشته شده است مانند حقوق بشر و ...

در مورد حقوق زوجين هم كتاب هاي زيادي نوشته شده است. ولي در سطح استان خراسان شمالي تحقيقي در مورد حقوق زن بر مرد يا مرد بر زن صورت نگرفته است. البته تحقيق هاي زيادي درباره ازدواج، نظام خانواده در اسلام، طلاق، حجاب، نقش باورهاي ارتباطي در كاركردهاي خانواده و سازگاري زناشويي به چشم مي خورد. ولي تحقيقي كه به طور خاص، حقوق زوجين، يا حقوق زن بر مرد را مورد بررسي قرار دهد در سطح استان صورت نگرفته است

5- سوال هاي تحقيق

سوال هايي كه در اين تحقيق با آن مواجه مي شويم و به ذهن مي رسد موارد زير مي باشد:

1- اهداف ازدواج چه چيزهايي مي باشد؟ و معيارهاي انتخاب همسر چيست؟

2- آيا سرپرستي مردان بر زنان اهانت به بانوان نيست؟

3- چرا مسئوليت پرداخت نفقه بر عهده مرد است؟

4- نفقه به چه مواردي تعلق مي گيرد؟

5- فلسفه مهر چيست؟

6- مالك مهر چه كسي مي باشد؟

7- براي داشتن يك رابطة زناشويي ايده ال بايد چه نكاتي را رعايت كرد؟

8- چه زمان مي توان از رابطة زناشويي جلوگيري كرد؟

9- آيا قَسْم از حقوق زوج است يا زوجه؟

10- عواقب تنبيه و توهين به همسر را بيان كنيد؟

11- در چه مواقعي شوهر مي تواند زن خود را تنبيه كند؟

12- ارث زن در گذشته چگونه بوده است؟

13- چرا ارث زن كمتر از مرد است؟

14- زن از چه چيزهايي ارث مي برد؟

6- روش تحقيق

تحقيق به اعتبار نوع: كاربردي

تحقيق به اعتبار موضوع: عقلي و ديني

به اعتبار روش جمع آوري اطلاعات: كتابخانه اي

7- ساختار تحقيق:

اين تحقيق از شش فصل تشكيل شده است. كه بخش اول آن را كليات تشكيل مي دهد. در ابتداي هر فصل آيه قرآني مربوط به موضوع همان فصل آمده است.

فصل اول: اين فصل درباره ازدواج مي باشد. كه اهميت ازدواج در اسلام و اديان آسماني ديگر را بيان مي كند. همچنين انواع عقد ازدواج و اهداف ازدواج و معيارهاي انتخاب همسر را مورد بررسي قرار مي دهد.

فصل دوم: اين فصل درباره مهر مي باشد. كه ابتدا فلسفه مهر را بيان مي كند و انواع و مقدار آن را مورد بررسي قرار مي دهد و زن در همه حال مالك مهر است.

فصل سوم: اين فصل دربارة نفقه مي باشد. كه ابتدا نفقه را تعريف كرده، و بيان مي دارد كه چرا سرپرستي زنان برعهده مردان گذاشته شده است؟ انواع و حدود نفقه را بيان مي كند. و اينكه چرا مسئوليت پرداخت نفقه بر عهده مرد مي باشد؟ و چه كسي مالك نفقه مي باشد؟

فصل چهارم: درباره ارتباط متقابل مي‌باشد مانند حق برخورد خوش، خوش اخلاقي، كمك كردن مرد در خانه، وقت گذاري براي همسر،رفت و آمد فاميلي و ....

فصل پنجم: اين فصل در رابطه با روابط زناشوئي مي باشد. ابتدا اهميت دادن اسلام به نظافت و تميزي را بيان مي كند و بعد نكاتي را كه در رابطه زناشوئي بايد رعايت شود را مورد بررسي قرار مي دهد.

فصل ششم: اين فصل در رابطه با ارث زوجه مي باشد كه ارث زن در گذشته چگونه بوده و با ظهور اسلام چه تفاوتهايي كرده است؟ چرا ارث زن كمتر از مرد است و زن از چه چيزهايي ارث مي برد؟


8- كليد واژه ها

واژه هايي كه در اين تحقيق با آن مواجه هستيم عبارتند از:

حقوق: حقوق از ريشه حق مي باشد. حق واژه اي عربي است، و به معناي ثابت، ضدباطل‌، مطابقت و موافقت مي باشد. به همين جهت چيزي كه با واقع مطابق باشد حق گفته مي شود.[1]

واژه حقوق به معناي مجموعه مطالبات و درخواست هاي طرفيني است كه دو انسان در قبال هم پيدا كرده و براساس آن به ادامه زندگي و يا همزيستي مسالمت آميز مي پردازند.[2]

همچنين آيت الله جوادي آملي حقوق را اينگونه تعريف كرده اند:

حقوق عبارت است از مجموعة قوانين و مقررات اجتماعي كه از سوي خداي انسان و جهان، براي برقراري نظم و قسط و عدل در جامعة بشري تدوين مي شود. تا سعادت جامعه را تامين سازد.[3]

ازدواج: ازدواج از زوج به معناي جفت شدن، زن گرفتن مي باشد.[4]

نكاح: نكاح در لغت به معني اعمال غريزه جنسي كردن و در شرع به معني ازدواج نمودن است.[5]

زوج: به معناي جفت، شوهر، همسر مي باشد. زوج به معناي جفت نر و يا مرد مي باشد.[6]

زوجه: به معني زن است كه جمع آن زوجات مي باشد.[7]

زن: انسان ماده، مقابل مرد، و نيز به معني جفت مرد كه به عربي زوجه مي‌گويند.[8]

"زن از زادن و زائيدن و اضافه شدن آمده است و معني زندگي بخش و زنده بودن مي دهد وجه تسميه زن به آن دليل است كه زنان به خاطر حاملگي و تولد و زايش فرزندان موجب بقاء نسل بشر هستند و هنگامي كه كسي همنوع خود را به وجود مي‌آورد، چون پس از مرگش از وجود او موجودي ديگر وجود دارد. و قطعه اي از بدن او و پاره تنش زنده است پس مي شود گفت كه او نمرده است و زنده مي‌باشد با اين وصف مي توان گفت كه زنان هميشه زنده هستند و پاينده.

در جاي ديگر هم داريم كه زن از زمين مشتق شده است. در گذشته يونانيان و روميان كشت و كار در مزارع و عمل باردار كردن زنان را همانند يكديگر مي دانستند كه در تمدنها بسيار به اين عقيده بر مي خوريم. از جمله تمدن درخشان اسلام كه خداوند در قرآن كريم سوره بقره آيه 223 مي فرمايد:

نِسآؤُكُمْ حَرْثُ لَكُمْ فَأَتُوا حَرْثُكُمْ أََنَّي شِئْتُمْ وَ قَدِمُوا لِأََنْفُسِكُمْ

(زنان شما كشتزارهاي شما هستند با بذرافشاني در كشتزارهاي خود از نعمت فرزند بهره‌مند‌ شويد.)[9]

مرد: انسان نر، جنس نرينه از انسان، مقابل زن و كنايه از شخص شجاع و دلير.[10]

مهر: از مهر و محبت مي آيد. هديه يا پيشكشي كه مرد هنگام ازدواج به همسر خود تقديم مي كند.

قَيِّم: كسي را كه گويند كه مهم كس ديگر را ا نجام دهد و قوام و قيامَه صيغة مبالغة آن مي باشد.[11]

نفقه: از ماده نَفَقَ، نِفاقاً كه به معناي چيزي كم شد، چيزي از بين رفت، مي‌باشد. و نفقه به معناي خرج كردن و خرج شده معنا شده است.[12]

نشوز: به معناي سرپيچي از اطاعت، به دليل تكبر است. اگر زن از وظايفي كه در مقابل شوهر دارد خودداري كند مثلاً اگر زن از تسليم نمودن خود در مقابل درخواست جنسي شوهر كوتاهي يا خودداري كند چنين موردي را نشوز
مي گويند، و به زن در اين هنگام ناشزه مي گويند.

ارث: به معناي، تركه و اموالي كه از متوفي باقي مانده است.[13]

در كتاب قوانين و مقررات مربوط به وصيت وارث، ارث را اينگونه تعريف كرده‌اند:

«دارائي متوفي بعد از كسر واجبات مالي و ديون و ثلث را ارث مي گويند.[14]»

عزوبت: تنها و مجرد بودن، بي همسر بودن، بي زني، بي شوهري.[15]

صعب العلاج: مرضي كه بسختي معالجه شود، دشوار درمان پذير.[16]

لعبت: بازيچه، اسباب بازي، دلبر، معشوق زيبا.[17]

مسكوك: سكه زده شده، پول فلزي سكه خورده.[18]

مظنه: جاي گمان بردن، جائي كه گمان وجود چيزي در آن برود.[19]

ثبوت: استوار شدن، برجاي ماندن، پابرجا بودن، ثابت شدن امري با دليل و برهان.[20]

9- مشكلات و موانع

يكي از مشكلاتي كه در سطح استان خراسان شمالي مخصوصاً در سطح شهر بجنورد احساس مي شود، كمبود كتابخانه هاي مجهز است با اينكه در سطح شهر كتابخانه هاي بسياري وجود دارد ولي وقتي به اين كتابخانه ها مراجعه مي شود انسان متوجه مي شود كه در اين كتابخانه ها منابع اصلي همانند بحارالانوار، مستدرك‌الوسايل و اصول كافي و ... وجود ندارد. بنابراين كساني كه به اين كتاب‌ها نياز دارند مجبور مي‌شوند به شهرهاي ديگر مسافرت كنند. لذا از مسئولين عزيز اين استان تقاضا دارم كه در مجهز كردن كتابخانه هاي سطح شهر تلاش بيشتر نمايند.

فصل اول

ازدواج

1- ازدواج

2- انواع عقد ازدواج

3- اهداف ازدواج

4- معيارهاي انتخاب همسر

«وَأَنْكِحُوا الْأَيمي مِنْكُمْ وَ الصَّالحِينَ مِنْ عِبادَكُمْ و إمآئِكُمْ إنْ يَكُونُوا فُقَرآءَ يُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ ي واللهُ واسِعٌ عَلَيْهِمٌ

البته بايد مردان بي زن و زنان بي شوهر و كنيزان و بندگان خود را بنكاح يكديگر در آوريد و اگر مرد و زني فقيرند خدا بلطف خود آنان را بي نياز و مستغني خواهد فرمود كه خدا باحوال بندگان آگاه و رحمتش وسيع و نامتناهي است.»[21]

1- ازدواج

ازدواج يك سنت ديرينه اجتماعي است كه از زمان هاي بسيار قديم، بلكه از آغاز زندگي بشر مرسوم بوده است. پيماني است كه در بين اقوال و ملل مذهبي و غيرمذهبي، در تمام اعصار و امكنه وجود داشته و دارد.

«ازدواج و تشكيل خانواده يك فريضة ديني خطير به شمار مي آيد. اين نخستين فرماني بود كه خداوند به آدم ابوالبشر داد. (سفر پيدايش 28:1) و تلمود به آن اهميت بسياري مي دهد و دربارة اجراي آن تأكيد فراوان مي كند. «هركس زن ندارد، يك آدم كامل به تمام معني نيست چنانكه گفته شده است: (خداوند) آن ها را نر و ماده آفريد و ايشان را بركت داد و نامشان را آدم نهاد. (سفر پيدايش 5: 12) (يوامرت. 63 الف) همسر انسان خانة او محسوب مي شود و از اين روست كه گفته اند «خانه انسان زوجه اوست.» (ميشينايوما 1:1) و «ربي يوسه گفته است: هرگز زوجه ام را «زنم» نناميده ام، بلكه همواره او را «خانه ام» خوانده ام. (شبات، 18 ب).»[22]

ازدواج براي انسان يك نياز طبيعي است كه از آفرينش ويژه آن ها سرچشمه مي‌گيرد. چنانكه انسان به آب و غذا نياز دارد. در سنين مخصوصي به ازدواج هم نياز پيدا مي كند. هر يك از دختر و پسر در سنين بلوغ احساس مي كنند كه جنس مخالف را دوست دارند و خواستار وصال همديگر هستند.

«يكي از شيرين ترين و پرخاطره ترين رخدادهاي دوران حيات هر شخص، ازدواج است، زيرا دختر يا پسر در سايه ازدواج، افزون بر پاسخ گويي معقول و منطقي به نيازهاي غريزي، براي يك عمر در كنار خود، همنشين و هم راز مي يابد كه مي تواند بهتر و بيشتر از هر كس ديگر حتي والدين و دوستان نزديك شادي ها و كاميابي هاي خود را با او تقسيم كند و در برخورد با تلخي ها و ناكامي ها به او پناه آورد.»[23]

ازدواج به عنوان يك خواسته طبيعي، مورد تأئيد همة اديان آسماني بوده مخصوصاً دين اسلام، اسلام پيروان خود را به ازدواج دعوت نموده و از غروبت[24] برحذر مي دارد. ازدواج نه تنها منفور نيست بلكه از ديدگاه اسلام امري مستحب و در بعضي موارد واجب مي باشد.

«النَّكاحُ مستحبٌ مُؤَكَّدٌ لِمَنْ يُمْكِنُهُ فِعْلُهُ وَ لايَخافُ بِتَرْكِهِ الَوُقُوعُ في مُحَرَّمٍ وَ إِلّا وَجَبَ وَ فَضْلُهُ مَشْهُورٌ بَيْنِ المسلمينِ مُحَقَّقٌ في شَرْعِهِمْ.

نكاح، مستحب تاكيد شده است براي كسي كه امكان ازدواج را دارد و با ترك ازدواج از افتادن در حرام نمي ترسد در غير اينصورت بر چنين شخصي واجب است كه ازدواج كند. فضيلت ازدواج بين مسلمانان مشهور است و در اسلام يك امر قطعي است.[25]»

ازدواج اگر با قصد قربت انجام بگيرد عبادت نيز محسوب مي شود. پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) و ائمة اطهار (عليهم السلام) دربارة ازدواج تأكيد و سفارش فراوان كرده اند از باب نمونه:

قالَ رَسُولُ اللهِ (صلي الله عليه و آله):

ما بَنيُ في الاسلامِ أَحَبَّ إلي اللهِ عَزَّوجَلَّ مِنَ التَّزْوِيجِ.

هيچ بنائي در اسلام بنيانگذاري نشده كه نزد خدا محبوبتر از ازدواج باشد.»[26]

عَنْ أََبي عَبْدِالله (عَلَيه السّلام) قالَ، قالَ أَميرُالْمُؤمِنينَ (عليه‌السلام):

«تَزَوَّجُوا فَإنَّ رَسُولَ الله.صلي‌الله‌عليه و آله.قالَ: مَنْ أحَبَّ أنْ يَتّّبِعَ سُنّتي فَإِنَّ مِنْ سُنَّتي التَّزوِيجَ.

امام صادق (عليه السلام) از پدرش اميرالمومنين (عليه السلام) روايت مي كنند كه فرمود: ازدواج كنيد پس همانا رسول خدا (صلي الله عليه و آله) فرمود: كسي كه دوست دارد پيروي كند سنت مرا، پس سنت من، ازدواج است»[27]

قال أَبُوعَبْدِاللهِ (عليه السلام):

رُكْعَتانِ يُصَلّيها الْمُتَزَوَّجُ أَفْضَلَ مِنْ سِبْعينَ رُكْعَهً يُصَلِّيها أَعْزَبُ.

امام صادق (عليه السلام) فرمود:

دو ركعت نمازي كه انسان متأهل مي‌خواند ثوابش بيش از هفتاد ركعتي است كه انسان مجرد مي خواند.»[28]




2- انواع عقد ازدواج


دو نوع عقد ازدواج وجود دارد. 1- ازدواج دائم. 2- ازدواج موقت (متعه)

ازدواج موقت: در ازدواج موقت، زن براي مدتي معين، با مهر معلوم، به عقد شخصي در مي‌آيد. و وقتي اين مدت تمام شد، اين زن و مرد از هم جدا مي شوند. در اين نوع ازدواج، طلاق وجود ندارد. يعني اگر زن و شوهر بخواهند از هم جدا شوند يا مرد بايد مدت باقي مانده از ازدواج را ببخشد يا اينكه هر دو صبر كنند تا مدت عقد ازدواج تمام شود. به اين نوع ازدواج «مُتْعه» هم گفته مي شود.

در فرهنگ فارسي عميه متعه را چنين تعريف كرده اند:

«متعه: به ضم ميم و فتح عين: آنچه از آن تمتع و برخورداري بشود زني كه جهت تمتع براي مدت معين گرفته شود.»[29]

(ضمناً در اين ازدواج مهر بايد معلوم باشد و بدون تعيين مهر اين نوع ازدواج باطل است و بعد از تمام شدن مدت مهر بايد پرداخت شود. در ازدواج دائم مدتي براي ازدواج تعيين نمي شود و مهر هم ممكن است ذكر شود يا نشود و بدون ذكر مهريه، عقد ازدواج باطل نيست در اين نوع ازدواج براي جدايي زن و شوهر از يكديگر بايد صيغه طلاق جاري شود.


3- اهداف ازدواج


ازدواج و تأ سيس زندگي مشترك خانوادگي يكي از بهترين رسوم اجتماعي انسان ها است و از آفرينش ويژه آنها مايه مي گيرد. ازدواج از ضروريات زندگي انساني به شمار مي آيد و ترك آن يك امر غيرمتعارف و خروج از سنت اجتماعي محسوب مي شود. ازدواج داراي اهداف و اغراضي خاص است كه مهمترين آن اهداف و اغراض بدين قرارند:

1- يافتن آرامش و سكون: ازدواج روح آشفته و پرتلاطم جوان را آرامش مي‌بخشد و درون سركش و مضطرب او را آرام مي كند قرآن كريم در اين باره مي‌فرمايد:

«و َمِنْ آياتِهِ اَنْ خَلَقَ لَكُمْ أََنْفُسِكُمْ اَزْواجاً لِتَسْكُنوُا اِلَيها وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّهً وَ رَحْمَهً.»

«از نشانه هاي حضرت حق اينست كه از جنس خودتان زن هايي را آفريد تا بوسيلة آن‌ها آرام گيريد و بين شما مودت و رحمت قرار داد.»[30]

حكمت ازدواج در اين آيه، سكون و آرامش يافتن مرد در كنار زن و زن در كنار مرد دانسته شده است. اين بدان معناست كه انسان از يك سو به آرامش و سكون نياز دارد و از ديگر سو كسي كه همسري برنمي گزيند در حقيقت سكون و آرامش روحي و فكري خود را در معرض آسيب قرار مي دهد. نيازهايي كه بخشي از آن ناظر به نيازهاي جنسي و بخش ديگر ناظر به نيازهاي عاطفي است.

2- تكميل و تكامل: از مراحل بلوغ و جواني اين انديشه بر انسان غالب
مي شود كه زندگي هيچكدام از دختر و پسر به تنهايي كامل نيست. و آن ها دچار نقص و كمبودند و تنها در سايه ازدواج و تشكيل خانواده به خصوص داشتن همسر كامل مي‌شوند. و ازدواج، تلاشي براي وصول به اين قصد است. زن و مرد در سايه ازدواج حس مي كنند كه كامل شده اند، زيرا دختران وارد جرگة زنان و مادران و پسران به دنياي مردان و پدران پيوسته اند.

اين امر (تكميل تكامل) بخصوص در زماني شكل مي گيرد كه پيوند زناشويي همراه با معنويت باشد و زن و شوهر در سايه آن احساس آرامش نمايند و به خدا نزديكتر شوند.

ازدواج باعث مي شود كه با انتقادات صحيح، دو طرف هرچه بيشتر تلاش كنند تا عيوب و نقايص يكديگر را برطرف نمايند و كمبودهاي يكديگر را با محبت جبران نمايند و همچون لباس، كه پوشانندة عيوب بدن است، اين دو نفر هم مانند لباس براي همديگر مي باشند كه عيوب جزئي يكديگر را مي پوشانند.

«هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَأََنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ.

زنان لباس شمايند و شما نيز لباس آن ها هستيد.»[31]

3- حفظ عفت و مصونيت از گناه: در اثر ازدواج غريزة جنسي كه يكي از نيرومندترين غرائز انساني است، در مسير طبيعي خود قرار مي گيرد و از انحراف و گناه مصونيت پيدا مي كند. غريزه جنسي در وجود هر فردي نهفته است و غريزة بسيار نيرومندي است كه اگر درست هدايت شود فوايد فراواني به دنبال دارد. وسيلة ارضاء و طبيعي ابن غريزه، ازدواج است. انسان در هنگام فشار غريزه به محرم راز و همسرش نزديك شده و خود را اقناع مي كند و دامان خود را از آلودگي ها برحذر مي دارد. بنابراين ازدواج را مي توان به عنوان يك عامل مهم حفظ دين معرفي كرد.

قال رَسُولُ اللهِ (صلي الله عليه و آله):

«مَنْ تَزَوَّجَ أَحْرَزَ نِصْفَ دِنْيِه»

هر كس ازدواج كند، نصف دينش را حفظ كرده است.[32]

4- توليد و تكثير نسل: يكي از ثمرات بزرگ ازدواج وجود فرزند و باقي ماندن نسل آدمي است. توليد و تكثير نسل را نبايد كوچك و بي اهميت شمرد زيرا هدف آفرينش جهان، وجود انسان و پرورش و تكامل او مي باشد.

وجود فرزند به زندگي گرمي مي دهد. سبب و انگيزه اي براي دوام آن حتي تخفيف درگيري ها است. زن و شوهر به علت داشتن فرزند در مي يابند كه از اين پس بايد عاقلتر باشند و اين همه با هم به جنگ و جدال برنخيزند. در سايه وجود فرزند محبت و علائق روشن تر مي شود و موجب استحكام پايه هاي خانواده خواهد شد. و به همين جهت توليد و تكثير نسل در احاديث به عنوان يكي از اهداف ازدواج ياد شده است.



تعداد صفحات:140

متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه) و ممکن است به دلیل انتقال به صفحه وب بعضی کلمات و جداول و اشکال پراکنده شده یا در صفحه قرار نگرفته باشد که در فایل دانلودی متن کامل و بدون پراکندگی با فرمت وردwordکه قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است.


فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

8_1549288039_7951_2365_1354.zip0.17 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 74,400 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت