دانلود پایان نامه ارشد ادبیات موسيقي شعر در غزليّات سنايي
دانلود پایان نامه ارشد ادبیات موسيقي شعر در غزليّات سنايي

دانلود پایان نامه ارشد ادبیات موسيقي شعر در غزليّات سنايي



فهرست مطالب

فصل اوّ ل : کلّيّات تحقيق. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1

مقدّمه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2

برخی مشکلات تقطيع. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4

علائم اختصاری. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5

نکات طرح پيشنهادی. . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. ..6

فصل دوم : معرّفی سنايی و آثار او. . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10

نام و نسب حکيم. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10

زمان و محلّ ولادت. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10

آغاز شاعري حكيم . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10

دوره هاي زندگي سنايي. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

افسانه اي درباره ي علّت تحوّل سنايي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

مسافرت هاي سنايي. . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . 12

مذهب سنايي . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12

ارادت حكيم به شيخ يوسف همداني . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12

وفات سنايي . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

آثار سنايي . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

مضامين در اشعار سنايي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15

خلّاقيّت در اشعار سنايي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16

مقام سنايي. . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17

زبان سنايي . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17

غزل با جلوه هاي عرفاني . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18

سنايي در غزل زهديّه و قلندريّه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18

پژوهش هاي انجام شده در مورد سنايي و آثارش. . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19

فصل سوم : معرّفی غزل . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22

غزل در لغت . . . . .. . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22

غزل در اصطلاح . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22

غزل نام قالب يا مفهوم آن . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

حوزه ي غزل . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . 23

مضامين غزل . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 23

زبان غزل . . .. . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 24

منشأ غزل. . .. . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 24

غزل در تاريخ ادبيّات . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 25

اقسام اصلي غزليّات فارسي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. .. . .. . . . . . . 25

دوره هاي مختلف غزل . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 25

سير غزل . . .. . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 26

فصل چهارم : موسيقی شعر. ... . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 31

شعر ، رستاخيز كلمات . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 31

موسيقي . . .. . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 32

پيوند شعر و موسيقي . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 33

انواع موسيقي شعر . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 33

عروض . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 33

بيت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 34

مصراع . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 34

واج .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 34

هجا .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 35

اركان.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 35

سالم و مزاحف . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 36

مثمّن و مسدّس و مربّع. . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 36

عروض و ضرب ( عجز ) ، صدر و ابتدا. . . . . . . . .. . . . . . . . . .. ... . . . . 37

تقطيع . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . .. . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 37

مراحل تعيين وزن يک شعر فارسي . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 38

بحر . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . 39

شش دايره ي مشهور بحر هاي عروضي . . . . . . . . . . . .. .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . 40

ذوبحرين. . . .. . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . 41

وزن . . .. . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . 41

تأثيرات وزن . . . .. . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . 43

عوامل مؤثّر بر چگونگي حالت وزن . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . 44

عوامل تغيير دهنده کيفيت موسيقي در اوزان . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . 45

اوزان و مفاهيم .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . 46

اوزان نا مطبوع. . .. . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . 48

اوزن شفّاف و اوزان کدر . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . 49

اوزان خيزابي و اوزان جويباري . . . . . ... . . . .. . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . 49

اوزان دوري . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . 49

قافيه. . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . 50

نقش هاي قافيه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . . . .. . . . . . 51

حروف قافيه .. . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . . . .. . . . . . 51

حركات قافيه.. . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . . . .. . . . . . 52

عيوب قافيه .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . . . .. . . . . . 52

اصناف و انواع قافيه .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . . . 53

حدود قافيه. . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . .. . . . . . . . . 53

انواع قافيه ها از نظر جايگاه . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . .. . . . . . . . . 54

انواع قافيه هاي هنري . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . .. . . . . . . . . 54

قافيه هاي مردّف . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . .. . . . . . . . . 55

رديف . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . .. .. . . . . . . . . . . 55

علّت توجّه ايرانيان به رديف . . . . ... . . . . .. .. . . . . . . . .. . . .. .. . . . . . . .. . . . . 56

عوامل مهم در پيدايش رديف در شعر فارسي . . . . . . . . . .. .. . . . . . . .. . . . . 56

سود هاي رديف . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . .. .. . . . . . . . . . . 57

زيان هاي رديف . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . .. . . .. .. . . . . . . . . . . 57

رديف بدون قافيه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . .. .. . . . . . . . . . . 57

حاجب . . . . . . . . .. . . . .. . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . .. .. . . . . . . . . . . 58

فصل پنجم : موسيقی شعر در غزليّات سنايی . .. . . . . . . . . .. . . .. .. . . . . . . . . . . 60

1- رمل. . . .. . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . .. .. . . . . . . 60

1-1- رمل مثمّن محذوف . . . . . . . ... . .. . . .. . . . . . . . .. . . . . . . . . . 60

1- 2- رمل مثمّن مقصور . . . . . . . . . ... . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . .. . 90

1-3- رمل مثمّن مقصور عروض محذوف ضرب . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . .. .. . . . 111

1-4- رمل مثمّن مخبون محذوف.. .. . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . 111

1- 5 - رمل مثمّن مخبون محذوف سالم صدر و ابتدا . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. . 112

1- 6 - رمل مثمّن مخبون مقصور . .. .. . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. . 115

1- 7 - رمل مثمّن مخبون مقصورعروض اصلم مسبّغ ضرب .. . . . . .. .. . .. . . . .. . 116

1- 8 - رمل مثمّن مخبون اصلم . . .. .. . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . .. . . . .. . 117

1-9 - رمل مسدّس محذوف. .. . .. .. . . . . . . . . . . . . . . . .. .. . . . .. . 118

1- 10 - رمل مسدّس مقصور .. .. . .. .. . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. . 127

1- 11 - رمل مسدّس مخبون محذوف . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. . 133

1- 12 - رمل مسدّس مخبون اصلم مسبّغ عروض مقصور ضرب. . . . . . . . . . .. . 134

2- هزج .. .. . .. .. . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. . . . .. .135

2-1 -هزج مثمّن سالم.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . .. .. . .. . . . .. .135

2- 2- هزج مثمّن مسبّغ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . .. . . . .. . . .146

2- 3- هزج مثمّن اخرب. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. .. . . . . .147

2- 4- هزج مثمّن مكفوف مقصور. . . . . . . . . . .. .. . . . . . . .. . .. . .. . . 152

2- 5 - هزج مثمّن اخرب محذوف. . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . .. .. . . . 153

2- 6- هزج مثمّن اخرب مقصور . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . .. . .. 154

2- 7- هزج مثمّن اخرب مكفوف محذوف . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . .. 154

2- 8 - هزج مثمّن اخرب مكفوف مقصور . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . . .. 166

2- 9 - هزج مسدّس محذوف . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. ... . . .. 173

2- 10- هزج مسدّس مقصور . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . .. . . .. 178

2- 11- هزج مسدّس اخرب مقبوض صحيح عروض و ضرب . . . . . . .. . . . .. . . .. 180

2- 12 - هزج مسدّس اخرب مقبوض محذوف . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. .. .. . . .. 182

2- 13 - هزج مسدّس اخرب مقبوض مقصور . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. .. . . . 193

3- خفيف ... . .. .. . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. . . . ..05 2

3- 1- خفيف مسدّس مخبون. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . ..05 2

3- 2- خفيف مسدّس مخبون محذوف. . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. . .05 2

3-3- خفيف مسدّس مخبون مقصور . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . . . .09 2

3- 4 - خفيف مسدّس مخبون اصلم . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . .11 2

3- 5- خفيف مسدّس مخبون اصلم مسبّغ. . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. .. . . . 216

4- مضارع... . .. .. . . . . . . . . . .. . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . . .. 223

4- 1- مضارع مثمّن اخرب .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . .. .. .. 223

4-2- مضارع مثمّن اخرب مكفوف محذوف. . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . .. . .. ..227

4- 3- مضارع مثمّن اخرب مكفوف مقصور . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . .. . .. . .. ..230

5- منسرح... . .. .. . . . . . . . . . . .. . . . . .. .. . . . . . . . .. . . . .. . . . .. 235

5- 1- منسرح مثمّن مطوي مكشوف. . . . . . . . . . . .. .. . .. . . . .. 235

5- 2- منسرح مثمّن مطوي مجدوع .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . .. 238

5- 3- منسرح مثمّن مطوي موقوف .. . . . . . . . . . . . .. . . . .. .. .. 238

5- 4- منسرح مثمّن مطوي منحور .. . . . . . . . . . . . . . . .. . . . .. .. .. 241

6- رجز. . . . . . . .. . . . . . . . .. .. . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . .. .. . 242

6- 1- رجز مثمّن سالم . . . .. . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. ... 242

6- 2- رجز مثمّن مذال . . . .. . . . . . . . .. . .. . . . . . . . .. . . . ... .. 244

6- 3- رجز مثمّن سالم عروض مذال ضرب . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . ... .. 248

6- 4- رجز مثمّن مطوي احذّ مقصور . . . . . . . .. . . . . .. . . . .. .. .. 248

7- مجتث . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . . 250

7-1 - مجتث مثمّن مخبون .. . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. .. 250

7-2 - مجتث مثمّن مخبون اصلم . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. ... 250

7-3- مجتث مثمّن مخبون محذوف. . . . . . . . . . . . . . . .. . . . .. .. . .. 251

7- 4- مجتث مثمّن مخبون مقصور. . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . 252

7- 5- مجتث مثمّن مخبون اصلم مسبّغ . . . . . . . . .. .. . . . . . . . .. ... 253

8- سريع . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . . 255

8- 1 - سريع مسدّس مطوي مكشوف . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. ... 255

8- 2- سريع مسدّس مطوي موقوف . . . . . . . . . .. . . . . . .. . . . .. .. ... 256

9- متقارب . . . .. . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . . 259

9-1 متقارب مثمّن سالم . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . 259

9- 2 - متقارب مثمّن محذوف . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .... 260

فصل ششم : نتيجه گيری . . . . .. . . . . . . . . . .. . . . . . .. . . . .. .. . .. . . . .. 262

جدول بحر ها و اوزان کاربردی در غزليّات . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . . . .. 264

نمودارستونی بحرها . . . . .. . . . . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . . . .. 269

نمودار دايره ای درصد بحرها. . . . . . . . . . . . . .. .. . . . .. .. . .. . . . .. 270

نمودار ستونی انواع رديف ها . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . 271

نمودار دايره ای درصد غزل های مردّف و بدون رديف . . . . . .. . . . .. .. . .. . . . .. 273

نمودار ستونی حدود قافيه ها . .. . . . . . . . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . . . .. 274

نمودار دايره ای درصد حدود قافيه ها . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . . . .. 275

نمودار ستونی زحافات . . . . . . . .. . . . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . . . .. 276

نمودار دايره ای درصد زحافات. . . . . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . . . .. 277

نمودار دايره ای درصد قافيه های مقيّد و مطلق. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . ... ... 278

نمودار دايره ای درصد اوزان سالم و ناسالم . .... . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . ... ... 279

نمودار ستونی موسيقی درونی. . . .. . . . . . . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . . .. 280

نمودار ستونی موسيقی معنوی. . . .. . . . . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . . .. 281

منابع و مآخذ . . .. . . . . . . . . . . . . . . . .. . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . . . .. 282

چکيده ی انگليسی . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . . . .. 287

کلّيّات

مقدّمه

ادبيّات گونه اي از هنر است و اهمّيّت ادبيّات فارسي را ، كه شاخه اي از آن شمرده مي شود ؛ نمي توان ناديده انگاشت . ادبيّات فارسي گنجينه اي است كه روز به روز بر اهمّيّت و وسعت آن افزوده مي گردد ؛ دريايي است بي كران با ساحلي ناپيدا .

در مورد اهمّيّت موضوع بايد گفت که بررسي موسيقی شعر تا حدّ زيادی می تواند ميزان قدرت شاعری هر شاعر را نمايان سازد و به فهم و درک صحيح تر شعر کمک نمايد.

سنايي شاعري « دوران ساز »1 است كه در چند زمينه ي شعري از جمله ؛ قصيده و غزل ، حال و هوايي عرفاني و تازه و متمايز از دوران قبل ايجاد كرده است ( شفيعی کدکنی ،1385 : 9 ).

در مجموعه غزل‌هاي حكيم سنايي با دو دسته غزل روبه رو هستيم كه تعدادي از آن ها عنوانAغزليّات» را كه عنواني رايج بوده است ، برخود دارند و تعدادي ديگر عنوان Aقلندريّات» به خود گرفته‌اند.

غزل هاي قلندانه يا مغانه ي سنايي سرچشمه ي غزليّات پر شكوه فارسي است . از حيث فرم ، قلندريّات داراي اوزان پر تحرّك و رقص آور و موسيقي متناسب با آن است . استفاده ي فراوان از واژه هاي شراب ، مستي و خرابات كه در آثار عرفاني جايگاهي مقدّس است ؛ از ديگر ويژگي هاي قلندريّات مي باشد . درونمايه ي اين نوع شعر با ارزش هاي موجود در شريعت تناقض دارد . امّا سنايي در هيچ موردي نظرش مبارزه با شرع و مقدّسات نبوده است .مي توان دو علّت را براي اين كار ذكر كرد :

1) epoch marker

خوي ملامتي سنايي و ميل به مبارزه با ريا كاري ( زرقانی ، 1378 : 179 ) .

بحر هايي را كه سنايي براي سرودن غزليّات از آن بهره جسته است ، متنوّع اند ؛ ولي بيش از همه از بحر « رمل » استفاده كرده است . در مقابل كمترين بحر به كار رفته را مي توان « متقارب » نامبرد .

از نظر نوع رديف هاي به كار رفته در غزليّات تنوّع زيادي به چشم مي خورد ولي « فعل » در درجه ي اوّل قرار دارد . او هم چنين از رديف هاي طولاني نيز استفاده نموده است. و گاه حتّي دو جمله را در جاي رديف مي نهد و از آن بهره مي جويد مانند بيت :

« ترا دل دادم اي دلبر شبت خوش باد من رفتم

تو داني با دل غمخور شبت خوش باد من رفتم»

تعداد بيت هايي كه مردّف است بيش از بيت هاي بدون رديف است .

از ديگر مشخّصات غزليّات سنايي « تكرار » است . اين تكرار به شكل هاي ؛ تكرار جمله ،‌ كلمه و واج ، ديده مي شود به طوري كه كمتر بيتي را در ميان غزليّات مي توان يافت كه در آن تكرار وجود نداشته باشد . در اين پژوهش بررسی موسيقی معنوی نيز بر اساس مطلع می باشد . در ضمنِ متن ، به نتايجي كه به دست آمده است ، به طور مفصّل پرداخته مي شود .

در پايان لازم مي دانم از استادان بزرگوارم ، دكتر علي عسكري ،‌ دكتر مهدي خادمي كولايي و بقيّه ي عزيزان كه مرا در اين راه ياري نمودند ، صميمانه تشكّر و قدرداني نمايم واميدوارم كه ادب دوستان و صاحبان ذوق از كاستي ها در گذرند .

اسفند ماه 1387

برخی مشكلات تقطيع

در هنگام انجام كار به برخي از مشكلات برخورديم . اوّلين موردي كه مي توان به آن اشاره كرد اين است كه برخي از غزليّاتي را كه استاد مدرّس رضوي در شمار غزليّات سنايي برشمرده اند از نظر شكل ظاهري ، يعني از نظر طرز قرار گرفتن قافيه ها ،‌ با غزل فرق دارند ولي استاد رضوي برحسب موضوع و محتوا ، آن ها را در شمار غزليّات ذكر نموده است . و ما نيز آن ها را بر اساس همان نظر ، بررسي كرده ايم . امّا در تعيين قافيه هاي آن به اشكالاتي برخورديم زيرا اين غزليّات داراي قافيه ي كناري نيستند ولي شاعر با آوردن قافيه هاي مياني در آن ها و هماهنگ ساختن قافيه هاي مياني بيت اوّل با رديف ها سعي در ايجاد موسيقي در آن ها دارد . اين موارد عبارتند از : غزل هاي 75 ، 176 ، 275 ، 276 . غزل هاي 182 و 325 نيز مصراع اوّل بيت اوّل آن ها بدون قافيه است . و غزل 310 نيز مطلع ندارد .

غزل شماره ی22 و 169 بيت مطلع آن از نظر قافيه ی ميانی با غزل های ديگر که دارای قافيه ی ميانی می باشند متفاوت می باشد.

علائم اختصاری و نکات ديگر

ص صفحه

صص صفحات

- جدا کننده ی شماره ی بخش ، زير مجموعه ی بخش ، رديف و شماره ی اصلی غزل در ديوان سنايی است .

اعداد کنار ابيات

از سمت راست به چپ به ترتيب شماره ی بخش ، شماره ی زير مجموعه ی بخش ، رديف و شماره ی غزل در ديوان سنايی است. به عنوان مثال1- 2- 40- 274- يعنی بخش يکم ، زير مجموعه ی دوم ، شماره ی رديف چهلم و شماره ی غزل در ديوان سنايی دويست و هفتاد و چهار می باشد .

روش ارجاع دهی

روش ارجاع دهی به صورت الگوی بين متنی و کتابشناسی پايانی است .

شيوه ی نقل قول

شيوه ی نقل قول به دو صورت مستقيم و غير مستقيم است که در صورت مستقيم بودن نقل قول را داخل گيومه قرار داده و به صورت درون متنی ارجاع می دهيم ولی اگر به شيوه ی غير مستقيم باشد بدون گيومه در پايان عبارت يا متن ، ارجاع درون متنی داده می شود.

نکات طرح تحقيق

عنوان تحقيق

عنوان موضوع پايان نامه « موسيقی شعر در غزليّات سنايی » است .

تعريف مسئله و سؤال های اصلی تحقيق

در مورد تعريف مسئله بايد گفت که يکی از اجزای مهم و اصلی تشکيل دهنده ی شعر ، موسيقی شعر است و نقد و تحليل اين موضوع تا حدّ زيادی می تواند ميزان قدرت شاعری هر شاعر را نمايان سازد ؛ در اين راستا به پرسش های زير پاسخ خواهيم داد :

سؤال های اصلی تحقيق عبارتند از : سنايی در غزليّاتش از چه اوزان و بحرهايی استفاده کرده است؟ ؛ تنوّع اوزان عروضی در غزليّات سنايی در چه حد است؟ ؛ در غزليّات سنايی از چه اوزان و بحرهايی بيش تر استفاده شده است؟ ؛ چند در صد از غزليّات سنايی داری قافيه ی ميانی يا درونی است؟ ؛ وضعيّت قافيه ها و رديف ها در غزليّات سنايی چگونه است؟

ضرورت تحقيق

البتّه ضرورت اين تحقيق از اين جا مسلّم مي شد كه با توجّه به مطالعات و بررسي هاي انجام شده موضوعي با اين عنوان کار نشده بود بنابراين ضرورت انجام چنين تحقيقي احساس مي گرديد .

فرضيه ها

فرضيه هايي در اين زمينه وجود داشت از جمله : اوزان عروضی در غزليّات سنايی متنوّع است ؛ سنايی از امکانات موسيقی کناری به نحو مطلوبی استفاده کرده است ؛ در غزليّات سنايی از

از بعضي بحرها از جمله رمل و هزج بيش تر استفاده شده است .

هدف ها

هدف از اين تحقيق آشنايي با موسيقي شعر در غزليّات سنايي و تبيين و تحليل قدرت و جايگاه شاعر در اين زمينه و در دسترس قراردادن آن براي مراکز تحقيقاتي وفرهنگي ، مؤسسات ، رسانه ها ، اهل فن ، دانشجويان و افراد علاقه مند ديگر است .

کاربرد های تحقيق

کاربردهايی از انجام اين تحقيق متصوّر است و آن در دسترس قراردادن آن براي مراکز تحقيقاتي وفرهنگي ، مؤسسات ، رسانه ها ، اهل فن و دانشجويان می باشد.و آنان می توانند از نتايج پايان نامه استفاده کنند.

جنبه ی جديد بودن و نوآوری طرح

جنبه ی جديد بودن و نوآوری طرح اين می باشد که برای اوّلين بار بررسی و تحليل همه جانبه در زمينه ی موسيقی شعر در غزليّات سنايی به اين شيوه و در حدّ گسترده ، صورت می گيرد که سبب نوآوری و ارائه ی اطّلاعات جديدی در اين حيطه می گردد .

روش انجام تحقيق

روش انجام تحقيق ، روش نظری و بر اساس پژوهش کتابخانه ای است .

روش و ابزار گردآوری اطّلاعات

روش و ابزار گردآوری اطّلاعات ، مطالعه و فيش برداری با استفاده از کتابخانه و سايت های مختلف می باشد. .

روش نمونه گيری

مطلع هر بيت به جهت تعيين انواع موسيقي در آن ، به عنوان نمونه ، انتخاب شده است .

روش تجزيه و تحليل اطّلاعات

روش تجزيه و تحليل اطّلاعات عبارت است از : استخراج ، طبقه بندی ، تطبيق ، تجزيه و تحليل ، استنباط و استنتاج و در نهايت نتايج ثبت و به چاپ رسيده است .

معرّفی سنايی و آثار او

نام و نسب حكيم

نام و كنيه و تخلّص سنايي چنان كه تذكره نويسان ذكر كرده اند « ابوالمجد مجدود سنايي » و نام پدر او به قول مورّخين و خودش در مثنوي « كارنامه ي بلخ » ، « آدم » است . او از خاندان بزرگ و دودماني شريف بوده و رضي الدّين علي لالا كه از مشايخ بزرگ صوفيّه است از همين خاندان بوده و پدر رضي الدّين شيخ سعيد با حكيم سنايي ، پسر عمّ بوده است . سنايي در بعضي اشعارش به نژاد و دودمان خويش افتخار مي كند و به پاكي نژاد و نياي خويش اشاره مي نمايد ( مدرّس رضوي ، 1385 : سي و سه ) .

زمان و محلّ ولادت

حكيم ابوالمجد مجدودبن آدم سنايي، شاعر بزرگ و عارف عاشق در اوايل يا اواسط نيمه ي دوم قرن پنجم هجري قمري درغزنين چشم به جهان گشود امّا تاريخ تولّد سنايي به درستي معلوم نيست . مدّت عمر نقل شده در مجمل فصيحي خوافي حدود شصت و دو سال ذكر شده است كه به حقيقت نزديك است ( همان ) .

آغاز شاعري حكيم

پس از آگاهي از فنون زبان و سخنوري، به عادت شاعران زمان به دربار روآورد و در دستگاه غزنويان به جرگه ي شاعران مدّاح درآمد و با رجال مشهور آن حكومت آشنايي حاصل كرد . « قديمي ترين سلطاني كه مدح وي در ديوان سنايي ديده مي شود ؛ مسعودبن ابراهيم( 492– 508 ) است و بعد از او ذكر يمين الدّوله بهرامشاه بن مسعود ( 511 – 552 ) را در ديوان وي و در حديقه مشاهده مي كنيم » ( صفا ، 1372 . ج 1 : ص 273 ) .

زندگي سنايي در آغاز آميخته با آلودگي هاي اهل دربار بود ؛ تا اين كه شاعر بزرگ به جذبه ي حق ، صيد كمند عشق شد و جمال دوست ، غارتگر جان و دلش گرديد. سوداي عشق، انگيزه ي پشت كردن و بريدن او از امور و اوهام دنيوي بود.

دوره هاي زندگي سنايي

دکتر شفيعی کدکنی زندگی سنايی را به سه دوره ی متفاوت تقسيم کرده است :

« 1- سنايي مدّاح و هجا گوي ( قطب تاريك وجود او )

2- سنايي واعظ و ناقد اجتماعي ( مدار خاكستري وجود او )

3 - سنايي قلندر و عاشق ( قطب روشن وجود او ) » ( شفيعي كدكني ، 1385 : 25 ) .

افسانه اي درباره ي علّت تحوّل سنايي

درباره ي تحوّ ل دروني و رويكرد او به عالم عرفان ، اهل خانقاه به افسانه‏اي معتقد بودند كه جامي در نفحات‏الانس آن را چنين روايت مي‏كند :


تعداد صفحات:300


متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه) و ممکن است به دلیل انتقال به صفحه وب بعضی کلمات و جداول و اشکال پراکنده شده یا در صفحه قرار نگرفته باشد که در فایل دانلودی متن کامل و بدون پراکندگی با فرمت وردwordکه قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است.

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

7_1546950621_14678_2365_1929.zip0.71 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 79,200 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت