دانلود پایان نامه روانشناسی تاثیر ورزش برسلامت روان در زنان دانشجوی ورزشكار و غیرورزشكار
دانلود پایان نامه روانشناسی تاثیر ورزش برسلامت روان در زنان دانشجوی ورزشكار و غیرورزشكار

دانلود پایان نامه روانشناسی تاثیر ورزش برسلامت روان در زنان دانشجوی ورزشكار و غیرورزشكار


فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل اول....................................................................................... 1

مقدمه................................................................................................. 2

بيان مساله ............................................................................................................ 4

فرضيه‌هاي تحقيق.................................................................................................. 5

اهداف كلي................................................................................... 5

اهداف جزيي ......................................................................................................... 5

اهميت و فايده پژوهش.......................................................................................... 6

تعريف اصلاحات .................................................................................................. 8

تعريف عملياتي ...................................................................................................... 8

فصل دوم

تعاريف سلامت روان ........................................................................................... 11

تاريخچه مختصري بر سلامت روان..................................................................... 12

اصول بهداشت روان............................................................................................. 13

انجمن ملي بهداشت رواني (NIMH)...................................................................... 15

رابطه ورزش با سلامت روان............................................................................... 15

زنان و فعاليت بدني .............................................................................................. 17

جمعيت مسن و فعاليت بدني.................................................................................. 18

تعاريف ورزش ..................................................................................................... 19

تاريخچه مختصري بر ورزش هندبال .................................................................. 19

كاربرد ورزش هندبال در جامعه.......................................................................... 20

نظريه‌هاي ارائه شده درباره ورزش توسط محققان ............................................ 21

مكتب انسان گرايي................................................................................................. 23

مكتب رفتار گرايي.......................................................................... 23

مكتب شناخت گرايي ............................................................................................. 24

ورزش از ديدگاه اسلام ....................................................................................... 25

ورزش و درمان ................................................................................................... 25

پيشينة مطالعاتي در جهان..................................................................................... 27

پيشينة مطالعاتي در ايران ..................................................................................... 29

فصل سوم

روش تحقيق .................................................................................... 32

جامعه تحقيق...................................................................................... 32

نمونه تحقيق..................................................................................... 33

چگونگي نمونه‌برداري........................................................................................... 33

توضيح درباره نمونه‌ها......................................................................................... 34

نحوه نمره گذاري ................................................................................................. 33

ابزار تحقيق...................................................................................... 34

- روايي پرسشنامه .............................................................................................. 36

- اعتباري پرسشنامه............................................................................................. 37

روش آماري................................................................................. 40

فصل چهارم

محاسبات آماري علائم جسماني............................................................................ 44

تفسير و بيان نتيجه علائم جسماني........................................................................ 44

محاسبات آماري علائم اضطرابي و خواب............................................................ 48

تفسير و بيان نتيجه علائم ضطرابي و خواب......................................................... 48

محاسبات آماري كاركرد اجتماعي........................................................................ 51

تفسير و بيان نتيجه كاركرد اجتماعي.................................................................... 51

محاسبات و بيان افسردگي.................................................................................... 54

تفسير و بيان نتيجه افسردگي................................................................................ 54

محاسبات آماري سلامت عمومي........................................................................... 56

تفسير و بيان نتيجه سلامت عمومي....................................................................... 56

فصل پنجم

خلاصه‌اي از فصول.............................................................................................. 60

مقايسه پژوهش حاضر با پژوهشهاي پيشين........................................................ 60

محدوديتهاي پژوهش............................................................................................. 61

پيشنهادات .........................................................63

منابع و مآ‎خذ.............................................................................................

ضميمه.........................................................................................................

فهرست جداول

جدول علائم جسماني (1-4).................................................................................. 46

جدول علائم اضطرابي و اختلال خواب (2-4)....................................................... 49

جدول كاركرد اجتماعي (3-4)............................................................................... 53

جدول علائم افسردگي (4-4)................................................................................. 55

جدول سلامت عمومي (5-4)................................................................................. 57

فهرست نمودارها

نمودار علائم جسماني (1-4)................................................................................. 46

نمودار علائم اضطرابي و اختلال خواب (2-4)...................................................... 49

نمودار كاركرد اجتماعي (3-4).............................................................................. 52

نمودار علائم افسردگي (4-4)............................................................................... 55

نمودار سلامت عمومي (5-4)................................................................................ 57

مقدمه:

يكي از شاخص‌هاي مهم توسعه يافتگي كشورها، سطح سلامت و تندرستي افراد جامعه است. به بيان ديگر، سطح سلامت و تندرستي در كشورهاي توسعه يافته مطلوب و مطابق با استانداردهاي جهاني است. كارشناسان اهم راه‌هاي دستيابي به سلامت و تندرستي را تغذيه مناسب، رعايت اصول بهداشتي و اجراي فعاليت‌هاي جسماني مي‌دانند كه هر يك به نوبة خود نقش بسزايي در تامين سلامت جسم و روح افراد دارند. بهداشت جسمي و رواني از مقوله‌هايي است كه از ديرباز مورد توجه رهبران ديني و نخبگان علمي جوامع بوده است و در متون علمي تمدن هاي نخستين چون يونان، ايران، و روم فصول متعددي به اهميت اين مقوله اختصاص يافته است. (پهلوان، محمدرضا، 1383، ص 2)

جرج در باتلر[1] در كتاب مقدمه تفريحات سالم و بازي در جامعه به اين نكته اشاره كرده كه تفريحات سالم و ورزش در گذراندن اوقات فراغت نقش سازنده‌اي در جامعه دارد. او معتقد است كه واژه بازي و ورزش در اوقات فراغت كودكان و جوانان نوعي بيان حالتهاي رواني يا عاطفي و عادات رفتاري آنها است. اكثر نويسندگان و صاحبنظران ورزشي را عقيده بر اين است كه بازي و ورزش يكي از عوامل اصلي و موثر در روند رشد كودكان، نوجوانان و جوانان است و در نزد بزرگسالان آثار فيزيولوژي و رواني دارد كه به بهداشت جسمي و ذهني آنان كمك مي كند. (نمازي زاده و سلحشور، 1361، ص 12)

غير از تغذيه، ورزش باز هم تاثير قدرتمندي بر سلامتي دارد. سالخوردگان سالم و بي‌تحرك بالاي 80 سال كه استقامت آموزي را شروع مي‌كنند (راه رفتن، رقص اروبيك و دوچرخه‌ سواري) قابليتهايي كسب مي‌كنند كه با قابليتهاي افراد بسيار جوانتر برابر است. (سيد محمدي، يحيحي؛1383، ص 310)

امروزه دوندگان و دوچرخه‌سواران در جاده ها و خيابان‌هاي شهرها و روستاها به چشم مي خورند و باشگاه هاي بدنسازي همه جا مشاهده مي‌شوند. اما در شيوة زندگي بيشتر بزرگسالان آمريكايي هنوز فعاليت بدني، غير منتظم است يا فقط به ميزاني اندك ديده مي‌شود. (ميرزايي؛ الهه؛ 1384؛ ص 429)

حركت و جنبش از ويژگيهاي حيات انسان داراي انگيزه و ريشه اي در سرشت او و عملي براي رشد و سلامت و نشاط آدمي است. نيازمند به حركت، ناگزير از حركت است. منع انسان از حركت نه تنها سبب توقف رشد بلكه موجب افسردگي، بروز رفتار ناهنجار و از دست دادن شور و نشاط زندگي مي گردد.

بدون هيچ‌گونه ترديدي جسم ورزشكار با ذهن و جان او و نيز رفتار و عملش رابطه اساسي دارد. (ملامحمد؛ محمدرضا؛ 1379؛ ص 32)

در سراسر جهان بيش از 60 درصد بالغين به مقدار كافي فعاليت بدني مفيد براي سلامتي را انجام نمي‌دهند. بي‌تحركي بيشتر در ميان زنان، بالغين مسن‌تر، طبقات پايين از نظر اقتصادي- اجتماعي و افراد ناتوان شايع است. همچنين فعاليت بدني با افزايش سن در دوران نوجواني كاهش مي‌يابد و اين كاهش در طول سال هاي بزرگسالي ادامه پيدا مي‌كند. در بسياري از كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه كمتر از 13 درصد جوانان به مقدار كافي فعال هستند به طوري كه مي توانند از سلامت حال و آينده خود سود ببرند. دختران نوجوان كمتر از پسران نوجوان فعال هستند. فعاليت بدني و برنامه‌هاي آموزشي تربيت بدني در مدارس در حال كاهش هستند كه اين روند در سراسر جهان هشدار دهنده است. (حجت زاده عليه؛ 1383؛ ص 13)

بيان مسئله:

با توجه به مطالب ذكر شده و اهميت موضوع ورزش و تاثيرات انكار ناپذير آن بر سلامت جسماني و رواني و به وجود آمدن سؤالات متعدد در ذهن پژوهشگر در اين زمينه كه عبارتند از:

آيا بين ورزش و سلامت جسماني رابط وجود دارد؟

آيا بين ورزش و اختلال خواب رابطه وجود دارد؟

آيا بين ورزش و كاركرد اجتماعي رابطه وجود دارد؟

آيا بين ورزش و علائم اضطرابي رابطه وجود دارد؟

آيا بين ورزش و افسردگي رابطه وجود دارد؟

به تحقيق و پژوهش در اين زمينه ها مي‌پردازيم

فرضيه‌هاي تحقيق:

1- بين علائم جسماني[2]در زنان ورزشكار با زنان غيرورزشكار تفاوت وجود دارد.

2- بين علائم اضطرابي[3] و اختلال خواب در زنان ورزشكار با زنان غيرورزشكار تفاوت وجود دارد.

3- بين كاركرد اجتماعي[4]در زنان ورزشكار با زنان غيرورزشكار تفاوت وجود دارد.

4- بين افسردگي[5]در زنان ورزشكار با زنان غيرورزشكار تفاوت وجود دارد.

اهداف تحقيق

هدف كلي «بررسي تأثير ورزش بر سلامت روان»

اهداف جزئي:

1- بررسي نقش ورزش و ارتباط آن با كاهش استرس

2- بررسي اثرهاي سلامت بخش ورزش

3- تاثير ورزش بر كار اندام ها

4- نقش ورزش در سازگاري فردي و اجتماعي

5- فعاليت بدني براي گروه‌هاي جمعيتي مختلف كودكان و نوجوانان

6- نقش ورزش در درمان بيماري‌ه

اهداف و فايده پژوهش:

همه ما آرزو داريم كه همواره تندرست بمانيم و عمري طولاني داشته باشيم متاسفانه اين آرزو گاهي به سبب عدم رعايت بهداشت به معني عام كلمه برآورده نمي‌شود. ليكن دلائلي وجود دارد كه مي‌توان باور كرد كه اگر جسم و روان خود به خوبي مراقبت كنيم مي‌توانيم صد سال و حتي بيشتر در كمال سلامت عمر كنيم.

زيست شناسان بر اين عقيده‌ اند كه انسان و ساير حيوانات بايد مدتي در حدود پنج برابر سالهايي كه رشد و بلوغ جسماني آنها طول مي‌كشد عمر كنند و بنابراين مي‌توان گفت كه انسان مي‌تواند تا 120 سال زنده بماند. بديهي است كه رمز زندگي سالم، مفيد و طولاني را بايد در عادات و رفتاري كه از عوامل سازنده سلامت و قدرت جواني است جستجو كرد. اگر شما پيوسته از خود به خوبي مراقبت نكنيد؛ دير يا زود جسم شما و به تبع آن روان شما نحيف و افسرده ميشود و سرانجام از پا خواهيد افتاد. هربرت اسبنسر در قرن نوزدهم ميلادي گفته است «رمز اصلي طولاني‌تر شدن زندگي اين است كه ما كاري نكنيم كه از طول عمرمان كم شود».

كاربرد اين معني در زندگي امروز ما اين است كه عادات نيكو و پسنديده و سالم را در خود پرورش دهيم. (نمازي؛ مهدي؛ 1361: ص 35)

ورزش در زندگي فردي ميتواند باعث بيدار كردن حس فعاليت وافزايش نيروي كار و تلاش جهت زندگي روزمره؛ تربيت نيروي اراده و استقامت و مبارزه در برخورد با مشكلات گردد.

ورزش در ايجاد روحيه تهور و شجاعت نقش مهمي دارد ورزش در نظام آموزش و پرورش تربيت و به فعليت در آوردن استعداد‌هاي بالقوه افراد و پرورش قواي ذهني؛ ايجاد و تقويت قدرت ابتكار پرورش و القاي ارزش‌هاي اجتماعي در افراد جامعه خصوصا نسل جوان و تقويت اين ارزشها و رفتارهاي مطلوب انساني ميشود.

ورزش موجب احياي مسئوليت پذيري و افزايش آگاهي اجتماعي و كنترل احساسات اجتماعي و درك ضعف اجتماعي خود و كسب تجربيات جديد و تصحيح تجربيات گذشته و در ايجاد حس تعاون و همكاري در دانش‌آموزان ميشود.

ورزش در رشد و توسعه ابعاد فرهنگي و اجتماعي افراد به گونه‌اي كه اين امر بر قدرت سازندگي اجتماعي مي شود تاثير مي‌گذارد (ملامحمد؛ محمدرضا؛ 1379؛ ص 23)

كه در اين پژوهش در جهت نيل به اين اهداف تهيه و تدوين شده است. اصطلاحات:

ورزش:

به كليه حركات منظم و ارادي اندامهاي بدن گفته مي‌شود كه به منظور حفظ سلامت و رقابت و ورزيدگي عضلات و اندامها صورت مي‌گيرد و از بعد رواني در تقويت اراده و اعتماد به نفس، پرورش فكري و روحي مؤثر است (آن ماري برد، 1371، ص 42 )

سلامت روان:

عبارت است از قابليت ارتباط موزون و هماهنگ با ديگران تغيير واصلاح محيط فردي و اجتماعي و حل تضادها و تمايلات شخصي به طور منطقي، عادلانه و مناسب. (ميلاني‌فر، 1373، ص 15)

ورزشكاران:

افرادي هستند كه به طور منظم (بسته به فصل انجام ورزش) براي انجام ورزش به مكان ورزشي مراجعه كرده و حضورشان در مكان ورزشي در دفاتر مخصوص ثبت شده است و معمولاً داراي كارت عضويت مي باشند (نتايج سرشماري از كارگاه كشور، 1374، ص 15)

تعريف عملياتي

سلامت روان:

نمرات حاصله آزمودينها از پرسشنامه سلامت عمومي GHQ مي‌باشد كه به بررسي علائم جسماني، علائم اضطرابي و اختلال خواب، كاركرد اجتماعي و افسردگي مي‌پردازد.

ورزشكاران:

به افرادي اطلاق مي‌شود كه به طور منظم به مدت حداقل 3 سال، هفته‌اي 3 جلسه و در هر جلسه 2 ساعت زير نظر مربي و كارشناسان امور ورزشي به انجام تمرينات ورزشي مي پردازند.

تعاريف سلامت روان

سلامت روان عبارت است از اينكه فرد چه احساسي نسبت به خود دنياي اطراف، محل زندگي، اطرافيان مخصوصاً‌ با توجه به مسئوليتي كه در مقابل ديگران دارد. چگونگي سازش وي با در آمد خود و تفاوت موقعيت مكاني و زماني خويشتن (ميلاني فر، 1373، ص 16).

علم سلامت روان شاخه‌اي از علم بهداشت است كه با پيشگيري از اختلالهاي رواني و حفظ شيوه هاي بهينه زندگي و بهداشت عاطفي سروكار دارد. علم سلامت روان فرايند هميشگي است كه از بدو تولد تا هنگام مرگ ادامه مي‌يابد اين علم با چهار هدف شكوفايي توان بالقوه، شادكامي، رشد و تحولي هماهنگ، و زندگي مؤثر و كارآمد سعي مي‌كند از طريق آموزش به كاركنان بهداشت رواني، پيشگيري، درمان اختلالهاي رواني و حفظ و تداوم بهداشت رواني در اشخاص سالم شرايطي ايجاد كند كه شهروندان جامعه بتوانند در خانه، مدرسه، جامعه، محيطهاي كاري و نهايتاً با خويش سازگار شوند. (حسين شاهي برواتي؛ 1379؛ ص 1).

در اساسنامه سازمان بهداشت مصوب سال 1948 آمده است: «سلامت عبارت است از رفاه كامل جسمي، رواني و اجتماعي و نه فقط نبودن بيماري و ناتواني» (اصفهاني، محمد مهدي، سال 1383، ص 7).

سلامت روان عبارت از رفتار موزون و هماهنگ با جامعه، شناخت و پذيرش واقعيتهاي اجتماعي و قدرت سازگاري با آنها، ارضاء نيازهاي خويشتن به طور متعاون و شكوفايي استعدادهاي فطري خويش مي باشد. (حاجي آقاجاني و اسدي نوقابي؛ 1378؛ ص 16).

تاريخچه مختصري بر سلامت روان:

بهداشت رواني از پيشينه‌اي به قدمت انسان متمدن و تاريخچه‌اي كوتاه، به لحاظ علمي، برخوردار است با اينكه فلاسفه هزاران سال در خصوص «سلامت» سخن مي‌راندند، صرفاً در 1908 بود كه نخستين جمعيت براي سلامت روان تأسيس گرديد. در 1919، «جامعه و ملي سلامت و روان» تشكيل شد كه به تدريج به «كميته بين المللي سلامت روان» تبديل شد و نشريه‌اي به نام «سلامت روان» منتشر نمود تا يافته‌هاي پيشرو و حتي سراسر جهان را گردآوري كند و ارتباط و همكاري دست‌اندركاران اين حوزه را تسهيل نمايد. نمود كنوني سلامت را مي‌توان در روانشناسي جامعه نگر و مراكز بهداشت رواني جامعه نگر يافت كه با هدف سه نوع پيشگيري در سطح وسيع و اجتماعي فعاليت دارد. جلوگيري از بروز اختلالهاي رواني (پيشگيري نخستين)، تشخيص و درمان زود هنگام اختلالها (پيشگيري ثانوي) و كمك به معضلات و مشكلات ناشي از ابتلاء به اختلالهاي رواني (پيشگيري ثالث) در روانشناسي، علاوه بر اهميتي كه براي پيشگيري قايل مي‌شويم، به دنبال دستيابي به ويژگيها و كيفياتي هستيم كه سالم، سازگار و در يك كلام مطلوب به شمار مي‌آيند. مواردي كه نمي‌توان صرفاً از طريق توجه محض به پيشگيري به آنها دست يافت كما اينكه اين طرز تلقي با تعريف كامل بهداشت رواني نيز مطابقت بيشتري دارد. (حسين شاهي برواتي، حميد رضا، 1379، ص 1).

اصول بهداشت روان:

مشكل است بگوئيم يك شخص از لحاظ رواني سالم و طبيعي است زيرا ميزان آن بر حسب تمدن، جامعه، زمان، مكان، فرهنگ و انتظارات هر جامعه تفاوت دارد. اما براي به سلامت روان انسان مي‌توان اصولي را به شرح ذيل مدنظر قرار داد.

مشخصات شخصي كه از لحاظ رواني سالم است:

  • آنچه را كه هست قبول كند و بداند كه زندگي مطلوب و دلخواه خيالي بيش نيست و هميشه يك نوع ناتمامي و نقص در همه جا وجود خواهد داشت.

  • به انجام يك كار معتقد است و پر توقع نيست و هميشه راهي را انتخاب مي كند كه مي‌داند در آن راه امكان عملي شدن يك منظور بيشتر از راههاي ديگر است.

  • شخص سالم از استقلال فردي خود آگاه است. امكانات، خواستها، اميال و هدفهاي خود را مي‌داند و كيفيت و واقعيت وجود خويش و محيطش را درك كرده است و خود را با واقعيت هم‌آهنگ مي‌كند.

  • در برابر پيش‌آمدها و وقايع معمولي روزانه احساس قدرت مي‌كند و زندگي را زيبا و سالم مي‌بيند. هر چند كه ممكن است در مقابل مشكلات و وقايع سخت، شخص احساس ناتواني بكند.

  • از زندگي بيشتر راضي است و اظهار خوشي مي‌كند و كمتر ناراضي و دلگير است.

  • مي‌تواند مناسبات دوستانه و صميمانه با ديگران برقرار سازد كه هم خود از اين دوستي احساس رضايت كند و هم طرف مقابلش از دوستي او برخوردار باشد.

  • شخص سالم عهده‌دار زندگي خويشتن است و انتظار ندارد كه ديگران زندگي راحت و خوبي براي او تأمين بكنند.

  • خود و ديگران را دوست دارد و از محبت كردن به آنها لذت مي‌برد.

  • به ماهيت وجود خود پي‌ مي‌برد و از تاثير رفتار خود روي ديگران آگاه است.

  • در موارد به خصوص و حاد حق دارد كه خشمگين و عصباني شود.

  • هم در ميان جمع احساست خوشي مي‌كند و هم در تنهايي.

  • ديگران را تحقير نمي‌كند و براي خود مزيت اضافي تأمل نمي‌شود.

  • قبول دارد كه كشمكشها و ناسازگاريها هميشه وجود خواهد داشت، بايد به هر صورتي با ناسازگاريها و كشمكشها مقابله كند.

  • شخص سالم بذله‌گويي دارد كه اغلب با آگاهي و خوش خلقي همراه است و از فرصت‌هاي عادي براي شادي و دور بودن از غصه و نگراني استفاده مي‌كند.

  • آشفتگي و ناراحتي هايش را به نحوي ظاهر مي‌كند كه قابل قبول جامعه‌اي كه در آن زندگي مي كند باشد.

  • تأثير و آشفتگي خود را مهار مي كند كه باعث ناراحتي اطرافيان نشود و در بدترين شرايط با حقايق روبرو شده و از مبارزه با مشكلات، خصوصاً هنگامي كه از گرفتاري به سوي موفقيت پيش مي‌رود لذت مي‌برد.

  • با ديگران خوب تماس مي‌گيرد، خود را به ديگران مي فهماند و دوستان مخصوص را انتخاب شده دارد.

  • خودمختار، متكي به خود و مستقل، آرام و روشن‌بين است.

  • از موقعيت جديد احساس رضايت و لذت دارد.

  • بردباري و مهارتي كه فرد براي مسائل بروز مي‌ دهد و يا به عبارت ديگر احساس اين كه از عهده وضيفه محوله بر‌مي‌آيد.

  • مسائل را در مركز قرار مي‌دهد، نه اين كه خود را در مركز قرار دهد يعني كاركردن روي مسئله نه روي خود.(حاجي آقا جاني، اسدي نوقابي، 1378، ص 25)

انجمن ملي بهداشت رواني “NIMH”

انجمن ملي بهداشت رواني (NIMH) در آمريكا در ارتباط با اثرات هيجاني و سودمندي ورزش و فعاليتهاي ورزشي بر سلامت رواني و جسماني به موارد ذيل اشاره مي نمايد:

معمولاً ورزش با كاهش حالت اضطراب همراه است.

ورزش و فعاليتهاي ورزشي، باعث مي شود كه افسردگي به طور مناسبي كاهش يابد.

فعاليتهاي طولاني مدت معمولاً با كاهش صفاتي همچون اضطراب و عصبانيت همراه است.

رابطه ورزش با سلامت روان:

پي آمدهاي ورزش و فعاليتهاي ورزشي در كاهش استرسهاي مختلف نمايان مي‌شود.

(راسخي، مهدي، 1380، ص 28)

فعاليت بدني منظم، سلامت رواني را بهبود مي‌بخشد، استرس، اضطراب و افسردگي را كاهش مي‌دهد. به پيشگيري و كنترل رفتارهاي خطرآفرين، مانند استعمال دخانيات، الكل يا ساير موارد، مصرف رژيم غذايي نامناسب يا بروز خشونت خصوصاً در ميان كودكان و جوانان كمك مي‌كند. (حجت‌زاده؛ 1383؛ ص 13).

ورزش شديد و منظم با احساس فشار عصبي و اضطراب كمتر همراه است. اشخاصي كه در برنامه‌هاي تناسب اندام و ورزش شركت مي‌كنند مي‌گويند كارآيي آنان در محل كار و نگرششان، بهتر مي‌شود مثلاً اشتباهات كمتري مي‌كنند و همچنين شركت منظم در فعاليت‌هاي بدني دارند بهتر مي‌توانند وزن خود را كنترل كنند، ظاهري بهتر دارند و فعاليت جسمي و ورزش را با توفيق انجام مي‌دهند. (ميرزايي الهه به نقل از فولكينزوسايم؛ 1384؛ ص 429).

ورزش كسالت و تنبلي را از انسان زدوده و به وي نشاط و شادابي بخشيده، او را براي انجام كارهاي وظايف فردي و اجتماعي آماده نموده و اخلاقش را بهبود مي‌بخشد. در انسان غريزه قدرت‌طلبي، برتري طلبي و مبارزه وجود دارد ورزش و مسابقات ورزشي اگر در محيط و جو سالم برگزار شوند زمينه اشباع اين غريزه از طريق صحيح فراهم مي‌سازند اگر اين غريزه و ساير غرايز كنترل نشده و به مسير صحيح، هدايت نشوند براي جامعه مشكل ساز و مسئله آفرين خواهند بود انسان مايل است با ديگران باشد و با آنان بياميزد اين غريزه يا تمايل شديد را مي‌توان از طريق ورزش برآورده ساخت در ورزش در زمينه نيل به ارزشهاي اجتماعي ديگري نيز چون كارگروهي، وفاداري و روحيه ورزشكاري مي توان توفيق يافت محيط صميمانه و مطلوب ورزشي، اغلب فرصتي مناسب براي ايجاد روابط انساني و شكل‌گيري دوستي ماست. ورزش به انسان تحرك مي بخشد و حركت و تحرك به ويژه در كودكان لازمه رشد است اگر عضو نيرومندي از اعضاي بدن يك ورزشكار را چندين ماه در گچ قرار دهند و تحرك را از آن سلب نمايند ضعيف و لاغر خواهد شد، اگر جنبش كم شود دفاع بدن كم و ضعيف مي‌گردد و همچنان كه داشتن تحرك و ورزش موجب سلامتي بدن و طول عمر مي‌گردد. نداشتن تحرك نيز موج مرگ زودرس مي‌گردد. (رضي؛ مهدي؛ 1384).

زنان و فعاليت بدني:

ديابت بيش از 70 ميليون زن در دنيا را تحت تأثير قرار داده است پيش‌بيني مي‌شود تا سال 2025 اين مقدار دو برابر شود مطالعات اخير نشان مي‌دهد كه حتي فعاليت بدني نسبتاً كم و تغييرات غذايي مي تواند از بيش از نيمي از موارد ديابت غير وابسته به انسولين جلوگيري كند فعاليت بدني به پيشگيري و مراقبت استئو پوروز كمك بسيار زيادي مي‌كند. احتمال ابتلاي زنان به استئوپوروز به خصوص بعد از يائسگي بيش از مردان است. كاهش استرس، اضطراب، افسردگي و انزواطلبي از طريق فعاليت بدني به طور خاصي براي زنان مهم است زيرا در كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه ميزان افسردگي زنان تقريباً دو برابر مردان در كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه است. (حجت زاده، عليه، 1383، ص 14).


تعداد صفحات:64

متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه) و ممکن است به دلیل انتقال به صفحه وب بعضی کلمات و جداول و اشکال پراکنده شده یا در صفحه قرار نگرفته باشد که در فایل دانلودی متن کامل و بدون پراکندگی با فرمت وردwordکه قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است.


فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

1_1549271607_9816_2365_1571.zip0.62 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 75,200 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت